16.12.2003

Lisätietoja: Reeta Koukkula (09) 1734 2586, reeta.koukkula@stat.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi elo-lokakuussa 4,4 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2003 elo-lokakuussa 4,4 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2002. Kasvu oli selvästi suurempi kuin vuotta aiemmin, jolloin se oli 2,8 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla 8-10/2003 ja 8-10/2002, %

kuva

Palkkasumman kasvu oli viimevuotista hitaampaa vain yksityisissä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa

Teollisuusyritysten palkkasumma oli elo-lokakuussa 4 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Vuoden 2002 vastaavana ajanjaksona kasvu oli 1 prosenttia. Teollisuuden alatoimialoista kasvoi eniten puu- ja paperiteollisuus, 9 prosenttia. Palkkasumma pieneni eniten autojen ja perävaunujen valmistuksessa, jossa laskua oli 9 prosenttia.

Rakennusyritysten 7 prosentin palkkasumman lisäys muodostui talonrakennusyritysten yli 7 prosentin sekä maa- ja vesirakennusyritysten 6 prosentin kasvusta.

Kaupan palkkasumma oli elo-lokakuussa 5 prosenttia suurempi kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona. Kaupan alatoimialoista kasvua oli edelleen eniten autokaupassa, 8 prosenttia. Vähittäiskaupassa palkkasumman lisäys oli 6 prosenttia ja tukkukaupassa 3 prosenttia.

Julkisella sektorilla ja yksityisessä koulutuksessa palkkasumman kasvu on pysynyt samana verrattuna vuoden takaiseen. Julkisen sektorin palkkasumma kasvoi 4 prosenttia ja koulutuksen 5 prosenttia. Yksityisissä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa kasvu oli sen sijaan hieman viimevuotista hitaampaa. Palkkasumman lisäys oli elo-lokakuussa 9 prosenttia, kun viime vuoden vastaavana ajanjaksona se oli 10 prosenttia. Rahoitustoiminnan palkkasumman kasvu oli 2 prosenttia, joka on sama kuin vuotta aikaisemmin.

Muiden palvelualojen palkkasumma kohosi 4 prosenttia. Kasvu oli suurinta muissa yhteiskunnallisissa ja henkilökohtaisissa palveluissa sekä kiinteistö-, vuokraus- ja tutkimuspalveluissa, reilut 4 prosenttia. Vähiten palkkasumma kasvoi majoitus- ja ravitsemistoiminnassa, vajaat 3 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, lokakuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.