18.12.2003

Lisätietoja: Mervi Niemi (09) 1734 3263, mervi.niemi@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Tieto- ja viestintätekniikka jo osana arkea, mutta käytön yleistyminen on hidastunut

Tietokoneiden ja Internet-yhteyden yleistyminen kotitalouksissa on hidastunut. Keväällä 2003 kotitalouksista noin 57 prosentilla oli käytössään tietokone ja noin 45 prosentilla Internet-yhteys. Vuoden 2001 keväällä tietokone oli noin 51 prosentilla kotitalouksista ja Internet-yhteys 34 prosentilla. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen Tiedolla tietoyhteiskuntaan IV -julkaisusta.

Keväällä 2003 tehdyn kyselyn mukaan kaikista vähintään 5 henkilöä työllistävistä yrityksistä peräti 97 prosenttia käytti tietokoneita ja 94 prosentilla oli käytössään Internet. Vuonna 2002 jo 65 prosentilla työvoimaan kuuluvista, noin 1,6 miljoonalla henkilöllä, oli mahdollisuus käyttää tietokonetta työssään ja yli puolet eli lähes 1,4 miljoonaa henkilöä pääsi työpaikaltaan Internetiin. Tilastotietojen valossa näyttää siltä, että työpaikoilla tietokoneen käyttäjien määrä on saavuttamassa huippunsa, mutta Internetin ja sähköpostin käyttäjien määrä kasvanee edelleen.

Tietokone ja Internet ovat sitä yleisempiä, mitä suuremmasta työpaikasta on kyse. Pienissä alle 5 henkilön organisaatioissa työskentelevistä noin 40 prosentilla oli vuonna 2002 mahdollisuus Internetin käyttöön työpaikaltaan, mutta yli 200 henkilön organisaatioissa työskentelevistä yli 70 prosenttia saattoi käyttää Internetiä.

Vuodesta 1996 Internetin käyttömahdollisuus on kasvanut huomattavan paljon naisilla. Internetiin työpaikaltaan pääsevien naisten määrä yhdeksänkertaistui vuodesta 1996 vuoteen 2002.

Pääsy työpaikan tietokoneelta Internetiin työpaikan koon mukaan vuonna 2002, prosenttia työntekijöistä.

kuva

Tieto- ja viestintätekniikan käyttömahdollisuudet ovat Suomessa verrattain hyvät. Internetin käyttäjien määrä onkin ollut tasaisessa kasvussa. Keväällä 2003 tehtyjen haastattelujen mukaan noin 66 prosenttia 15-74-vuotiaista, yli 2,6 miljoonaa henkilöä, oli käyttänyt Internetiä haastatteluja edeltäneiden kolmen kuukauden aikana. Käyttäjämäärä ei ollut kuitenkaan kasvanut paljoa edellisvuodesta, ainoastaan noin 4 prosenttiyksikköä.

Vaikka tieto- ja viestintätekniikan käyttö on varsin yleistä, tekniikan tarjoamien palveluiden käyttö on kuitenkin Suomessa vielä vähäistä. Keväällä 2003 tehtyjen selvitysten mukaan kuluttajien verkkokaupan volyymin kasvu on ainakin toistaiseksi pysähtynyt. Suomalaisten yritysten Internet-myynnin arvo kasvoi selvästi vuonna 2002 vuodesta 2001, mutta kasvu syntyi pääosin yritysten välisestä kaupasta. Kuluttajakaupan arvo oli vain noin 10 prosenttia koko Internet-myynnin arvosta. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö tehostunee sisältöjen kehittyessä ja tietoturvaratkaisujen edistyessä.

Kotitalouksien nk. tietoyhteiskuntamenot ovat kasvaneet hiljalleen. Vuonna 2001 ja osin 2002 alussa tietoyhteiskuntamenot olivat keskimäärin jo yhdeksän prosenttia kotitalouksien kokonaismenoista. Eniten ovat lisääntyneet kotitalouksien tietoliikennemenot.

Informaatiosektorin työllisyys kasvanut edelleen

Tieto- ja viestintäteknologiaan perustuva informaatiosektori laajeni edelleen vuonna 2001. Yritysten määrä kasvoi aiemmista vuosista, ja informaatiosektorin työllisyys kehittyi suotuisammin kuin työllisyys muussa yritystoiminnassa. Informaatiosektori työllisti noin 165 000 henkilöä vuonna 2001. Työllisten määrä kasvoi informaatiosektorilla 3 prosenttia, kun kaikilla toimialoilla yhteensä työllisyys kasvoi vain 1 prosentin. Viime vuosina informaatiosektorin työllisyys on kehittynyt myönteisimmin palvelutuotannossa, joka kattaa muun muassa teleliikenteen, tietojenkäsittelypalvelun sekä tietoliikennevälineiden ja tietokonelaitteistojen tukkukaupan. Myös alan opiskelijat ovat työllistyneet paremmin kuin muilta koulutusaloilta tutkinnon suorittaneet.

Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään yhä useammassa työtehtävässä ja työelämä on muuttunut entistä tietotekniikkapainotteisemmaksi. On kuitenkin huomattava, että esimerkiksi etätyö ei ole juurikaan lisääntynyt Suomessa vaan oli edelleen harvinaista vuonna 2002.

Tiedolla tietoyhteiskuntaan IV -julkaisu on neljäs tietoyhteiskuntaa käsittelevä Tilastokeskuksen kokoomajulkaisu. Siihen on koottu keskeisiä tietoyhteiskunnan kehitystä kuvaavia tilastoja Suomesta sekä vertailutietoja muista maista. Julkaisussa kuvataan muun muassa yksityisten ihmisten ja yritysten valmiuksia tietoyhteiskunnassa, tieto- ja viestintätekniikan tuotantoa ja ulkomaankauppaa sekä alan työllisyyttä ja työvoiman rakennetta.

Lähde: Tiedolla tietoyhteiskuntaan IV. Tilastokeskus.

Tiedote PDF-muodossa.