14.1.2004

Lisätietoja: Taru Tamminen (09) 1734 3372, Hely Dahlgren (09) 1734 3373
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Yritysten määrän kasvu on hidastunut 2000-luvulla

Suomessa toimi 226 600 yritystä vuonna 2002. Näistä 6 380 yritystä kuului Suomen 2 000 suurimpaan konserniin. Yritysten määrä kasvoi 0,8 prosenttia vuodesta 2001. Määrä lisääntyi 1990-luvun loppupuoliskolla vuosittain keskimäärin 3,5 prosenttia, mutta 2000-luvulla yritysten määrän kasvu on alentunut keskimäärin reiluun prosenttiin vuodessa. Vuonna 2002 yritykset työllistivät 1 315 000 henkeä ja niiden liikevaihto oli 274 miljardia euroa. Yritysten henkilöstö vähentyi 0,3 prosenttia ja liikevaihto lisääntyi prosentin vuodesta 2001. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen yritysrekisterin lukuihin, joihin ei sisälly maatiloja.

Suuret yritykset työllistävät lähes 40 prosenttia yritysten työvoimasta

Alle 250 hengen pieniä tai keskisuuria yrityksiä oli 99,7 prosenttia kaikista yrityksistä. Nämä työllistivät 61,5 prosenttia yritysten työvoimasta. Suuria yrityksiä, jotka työllistivät vähintään 250 henkeä oli 569 eli 0,3 prosenttia kaikista yrityksistä ja ne työllistivät 38,5 prosenttia yritysten työvoimasta. Kokonaisliikevaihdosta pienten ja keskisuurten yritysten ryhmä tuotti 52 prosenttia ja suurten 48 prosenttia. Hyvin suuria, yli 1 000 henkeä työllistäviä yrityksiä oli 101. Ne työllistivät 21,6 prosenttia yritysten työvoimasta ja tekivät liikevaihtoa 29 prosenttia kaikkien yritysten liikevaihdosta.

Henkilöstöltään suurimmat toimialat olivat teollisuus ja kauppa. Nämä toimialat työllistivät lähes 50 prosenttia kaikkien yritysten työvoimasta ja niiden liikevaihto oli yli 70 prosenttia yritysten kokonaisliikevaihdosta vuonna 2002.

Yritysten, henkilöstön ja liikevaihdon määrä yrityskoon mukaan vuonna 2002

Yritysten kokoluokka
henkilöstön lukumäärällä
mitattuna
Yritysten lukumäärä Henkilöstön määrä Liikevaihdon määrä
(miljoonaa euroa)
- 4 194 029 216 090 30 446
5 - 9 16 455 105 449 15 340
10 - 19 8 405 111 809 18 680
20 - 49 4 832 143 805 25 785
50 - 99 1 451 99 218 20 038
100 - 249 852 132 406 32 442
250 - 499 310 109 748 25 749
500 - 999 158 113 049 26 156
1000 - 101 283 501 79 659
yhteensä 226 593 1 315 073 274 295

Yritysten toimipaikoista 53 prosenttia ja niiden henkilöstöstä 64 prosenttia toimi yli 30 000 asukkaan kunnissa. Toimipaikkojen kokonaisliikevaihdosta 70 prosenttia muodostui näissä kunnissa. Suurimmissa kunnissa keskimääräinen kasvu oli vain hieman nopeampaa kuin muualla Suomessa. Näistä kunnista toimipaikkatiheys oli suurinta Helsingissä, jossa oli 632 toimipaikkaa 10 000 asukasta kohti, Seinäjoella oli vastaavasti 578 ja Rovaniemellä 533 toimipaikkaa.

Tieto- ja viestintätekniikkatoimialat kasvaneet muita toimialoja nopeammin

Vuosina 1994 - 2002 tieto- ja viestintätekniikkatoimialat kasvoivat selvästi muita toimialoja nopeammin. Niiden liikevaihto lähes nelinkertaistui ja henkilöstömäärä kasvoi 72 prosenttia kahdeksassa vuodessa. Tieto- ja viestintätekniikkatoimialojen liikevaihto lisääntyi 1990-luvun loppupuoliskolla vuosittain keskimäärin 17,5 prosenttia mutta 2000-luvulla vauhti on hidastunut 12,5 prosenttiin. Henkilöstön osalta vastaavat kasvuluvut olivat 1990-luvun loppupuoliskolla keskimäärin 8,5 prosenttia ja 2000-luvulla keskimäärin 4,6 prosenttia vuodessa. Vuonna 2002 liikevaihto vähentyi näillä toimialoilla 0,1 prosenttia ja henkilöstömäärä 3,8 prosenttia.

Tieto- ja viestintätekniikkatoimialojen (ICT) liikevaihdon kehitys 1994 - 2002

kuva

Muiden kuin tieto- ja viestintätoimialojen liikevaihto kasvoi 1990-luvun loppupuoliskolla keskimäärin vuosittain 6,4 prosenttia ja 2000-luvulla 5,6 prosenttia. Henkilöstön osalta vastaavat vuosittaiset kasvuluvut olivat 1990-luvun loppupuoliskolla keskimäärin 3,5 prosenttia ja 2000-luvulla 1,2 prosenttia. Vuonna 2002 liikevaihto kasvoi näillä toimialoilla 1,2 prosenttia ja henkilöstömäärä 0,7 prosenttia.

Tilastoon lasketaan mukaan yritykset, jotka toimivat vuonna 2002 yli 6 kuukautta ja joiden liikevaihto oli vähintään 9 134 euroa tai työllistävä vaikutus yli 0,5 henkeä. Luokittelu tieto- ja viestintätekniikkatoimialoihin eli ICT-aloihin perustuu OECD:n määritelmään.

Lähde: Suomen yritykset 2002. Tilastokeskus. Julkaisu ilmestyy viikolla 8.

Lisätietoja Internetissä osoitteessa statfin.stat.fi.

Tiedote PDF-muodossa.