16.1.2004

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Vientihinnat laskivat vuodessa 3,2 prosenttia

Vientihinnat laskivat Tilastokeskuksen mukaan edellisen vuoden joulukuusta viime vuoden joulukuuhun 3,2 prosenttia. Laskua vauhditti erityisesti elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden sekä massan, paperin ja kartongin halpeneminen. Vuoden 2003 keskimääräiset vientihinnat olivat 4,3 prosenttia vuoden 2002 keskimääräisiä vientihintoja alhaisemmat.

Tuontihinnat laskivat vuoden 2002 joulukuusta vuoden 2003 joulukuuhun 1,0 prosenttia. Lasku johtui erityisesti raakaöljyn sekä elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden halpenemisesta. Indeksin laskua hillitsi metallimalmien sekä metallijalosteiden hintojen kallistuminen. Vuoden 2003 keskimääräiset tuontihinnat olivat 0,6 prosenttia alhaisemmat kuin vuoden 2002 keskimääräiset tuontihinnat.

Tuottajahinnat nousivat joulukuussa

Tuottajahintaindeksit nousivat Tilastokeskuksen mukaan marraskuusta joulukuuhun 0,2 - 0,4 prosenttia. Nousu johtui pääasiassa raaka-aineiden ja tuotantohyödykkeiden sekä muiden kuin kestokulutustavaroiden kallistumisesta.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset joulukuussa 2003 sekä vuosikeskiarvomuutokset 2002 - 2003, % (2000=100)

Indeksit Pisteluku
12/2003
11/2003 - 12/2003
12/2002 - 12/2003
2002 - 2003
Teollisuuden tuottajahintaindeksi 92,7 0,2 -1,5 -2,0
Vientihintaindeksi 86,0 0,2 -3,2 -4,3
Tuontihintaindeksi 93,6 0,2 -1,0 -0,6
Kotimarkkinoiden perushintaindeksi 98,6 0,3 -0,2 -0,1
Tukkuhintaindeksi 97,6 0,4 -0,4 -0,3

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2003, joulukuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa statfin.stat.fi