16.1.2004

Lisätietoja: Saara Roine (09) 1734 3446, saara.roine@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi syys-marraskuussa 3,7 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2003 syys-marraskuussa 3,7 prosenttia suurempi kuin vuoden 2002 vastaavana ajanjaksona. Kasvu oli nopeampaa kuin vuotta aiemmin, jolloin se oli 2,9 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla 9-11/2003 ja 9-11/2002, %

kuva

Palkkasumman kasvu hidastui rahoitustoiminnassa sekä yksityisissä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa

Teollisuusyritysten palkkasumma oli vuoden 2003 syys-marraskuussa 2 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Vuoden 2002 vastaavana ajanjaksona palkkasumma kasvoi yhden prosentin. Teollisuuden alatoimialoista palkkasumma kohosi eniten elektroniikka- ja sähkötuotteiden valmistuksessa sekä kaivostoiminnassa ja louhinnassa, 5 prosenttia. Palkkasumma pieneni edelleen eniten autojen ja perävaunujen valmistuksessa, jossa laskua oli 8 prosenttia.

Rakennusyritysten palkkasumman lisäys oli 2003 syys-marraskuussa 5 prosenttia. Vuoden 2002 vastaavana ajanjaksona rakennusyritysten palkkasumma pysyi ennallaan. Talonrakentamisessa palkkasumma kasvoi 5 prosenttia ja maa- ja vesirakentamisessa 4 prosenttia.

Kaupan palkkasumma nousi syys-marraskuussa 5 prosenttia. Kasvu nopeutui hieman vuodentakaiseen verrattuna, jolloin vastaava muutos oli 4 prosenttia. Kaupan alatoimialoista kasvua oli edelleen eniten autokaupassa, 8 prosenttia. Hitaimmin kasvoi tukkukaupan palkkasumma, 3 prosenttia. Vähittäiskaupassa palkkasumman lisäys oli 6 prosenttia.

Julkisella sektorilla ja yksityisessä koulutuksessa palkkasumman kasvu oli 5 prosenttia. Yksityisissä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa lisäys oli 9 prosenttia. Rahoitustoiminnan palkkasumma kasvoi prosentin.

Muiden palvelualojen palkkasumma kohosi vuoden 2003 syys-marraskuussa 4 prosenttia, kun vuoden 2002 vastaavana ajanjaksona lisäys oli 3 prosenttia. Palkkasumma kasvoi eniten kiinteistö-, vuokraus- ja tutkimuspalveluissa, joissa kasvu oli lähes 5 prosenttia. Hitainta palkkasumman kasvu oli majoitus- ja ravitsemistoiminnassa, vajaat 3 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, marraskuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.