29.01.2004

Lisätietoja: Reetta Moilanen (09) 1734 2709, reetta.moilanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto laski prosentin elo-lokakuussa 2003

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2003 elo-lokakuussa prosentin pienempi kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Liikevaihto kasvoi huhtikuuhun saakka, mutta koko alkuvuoden liikevaihto kääntyi kuitenkin prosentin laskuun. Elo-lokakuun tarkasteluajanjaksolla kotimaan liikevaihto kasvoi 2 prosenttia ja vienti laski 3 prosenttia.

Liikevaihto pieneni elo-lokakuussa 2003 edelleen eniten elektroniikka- ja sähkötuotteiden valmistuksessa, 7 prosenttia. Puu- ja paperiteollisuudessa laskua kertyi 2 prosenttia vuoden takaisesta. Liikevaihto kasvoi tarkasteluajanjaksolla eniten metallien jalostuksessa, 22 prosenttia. Energia- ja vesihuollon liikevaihdon kasvu hidastui 9 prosenttiin. Kaivostoiminnassa ja louhinnassa kasvua kertyi puolestaan 7 prosenttia.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon vuosimuutos elo-lokakuussa 2003, prosenttia

kuva

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, lokakuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.