16.2.2004

Lisätietoja: Reeta Koukkula (09) 1734 2586, reeta.koukkula@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 3,4 prosenttia vuonna 2003

Vuonna 2003 koko talouden palkkasumma oli 3,4 prosenttia suurempi kuin vuonna 2002. Vastaava kasvu vuonna 2002 oli 3,2 prosenttia. Palkkasumma kasvoi viime vuonna kaikilla päätoimialoilla. Palkkasumman kasvu oli vuoteen 2002 verrattuna nopeampaa teollisuudessa, rakentamisessa, rahoitustoiminnassa ja yksityisessä koulutuksessa. Kasvu hidastui kaupassa, julkisella sektorilla, yksityisissä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa sekä muissa palveluissa. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos 2002-2003 neljänneksittäin, %

1.
2.
3.
4.
Koko
vuosi 2003
Koko
vuosi 2002
Koko talous 3,0 3,3 3,7 3,7 3,4 3,2
Teollisuus 1,3 1,2 2,2 2,0 1,7 0,4
Rakentaminen 1,8 1,0 4,7 6,5 3,6 1,1
Kauppa 4,1 3,9 4,3 4,7 4,3 4,8
Julkinen sektori 4,2 5,4 4,2 4,5 4,6 5,1
Koulutus * 5,3 5,6 5,6 5,6 5,5 4,7
Terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelut * 9,2 9,2 9,2 8,4 9,0 10,7
Rahoitustoiminta -0,8 0,5 1,7 1,7 0,7 0,4
Muut palvelut 2,9 3,8 3,7 3,2 3,4 3,9

* Ilman julkista sektoria

Palkkasumma kasvoi vuoden 2003 viimeisellä neljänneksellä 3,7 prosenttia

Teollisuusyritysten palkkasumma oli vuoden 2003 loka-joulukuussa 2 prosenttia suurempi kuin edellisvuoden vastaavana jaksona. Vuoden 2002 vastaavana ajanjaksona teollisuuden palkkasumma kasvoi 1,2 prosenttia. Teollisuuden alatoimialoista kasvua oli eniten kaivostoiminnassa ja louhinnassa (sis. turpeen noston), 7 prosenttia. Palkkasumma laski edelleen eniten autojen ja perävaunujen valmistuksessa, jossa vähennys oli 10 prosenttia.

Rakennusyritysten palkkasumman lisäys oli vuoden 2003 viimeisellä neljänneksellä 6,5 prosenttia. Vuoden 2002 vastaavana ajanjaksona palkkasumma kasvoi 0,6 prosenttia.

Kaupan palkkasumma kohosi loka-joulukuussa 4,7 prosenttia. Kasvu oli nopeampaa vuodentakaiseen verrattuna, jolloin vastaava muutos oli 3,6 prosenttia. Kaupan alatoimialoista kasvua oli edelleen eniten autokaupassa, 9 prosenttia. Hitaimmin kasvoi tukkukaupan palkkasumma, 3 prosenttia. Vähittäiskaupassa palkkasumman lisäys oli 5 prosenttia.

Julkisella sektorilla ja yksityisissä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa palkkasumman kasvu pieneni hieman vuoden 2003 viimeisellä neljänneksellä vuoden takaiseen verrattuna. Julkisen sektorin palkkasumma kasvoi 4,5 prosenttia ja terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluiden palkkasumma 8,4 prosenttia. Yksityisessä koulutuksessa palkkasumman kasvu oli hieman nopeampaa kuin edellisvuonna, 5,6 prosenttia. Rahoitustoiminnan palkkasumma kasvoi 1,7 prosenttia.

Muiden palvelualojen palkkasumma kasvoi vuoden 2003 loka-joulukuussa 3,2 prosenttia, mikä on hieman vähemmän kuin edellisvuoden vastaavana ajanjaksona. Kasvua oli eniten kiinteistö-, vuokraus- ja tutkimuspalveluissa, runsaat 4 prosenttia. Hitaimmin palkkasumma kasvoi kuljetuksessa, varastoinnissa ja tietoliikenteessä, vajaat 2 prosenttia.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla 10-12/2003 ja 10-12/2002, %

kuva

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, joulukuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.