27.2.2004

Lisätietoja: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö

Kuluttajien näkemyksissä vain vähäisiä muutoksia

Taloudelliset mielialat tiivistävä kuluttajien luottamusindikaattori oli helmikuussa 11,1 eli suunnilleen sama kuin kuukautta tai vuotta aiemmin. Luottamusindikaattorin osatekijöistä säästämismahdollisuudet ja työttömyysodotukset pysyivät ennallaan tammikuuhun verrattuna, mutta odotukset omasta ja Suomen taloudesta heikkenivät hieman. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 2. - 20. helmikuuta 1 634 Suomessa asuvaa henkilöä.

Kuluttajien näkemykset taloudesta helmikuussa 2004

>

cellspacing="0" cellpadding="2"
Helmikuu 2004 saldoluku Tammikuu 2004 saldoluku Helmikuu 2003 saldoluku Keskiarvo 10/95-2/04
Kuluttajien luottamusindikaattori 11,1 11,8 10,6 13,6
Oma taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen 11,1 12,5 10,5 8,7
Kotitalouden säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana 43,4 42,5 43,1 29,3
Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen 6,7 8,5 -3,0 7,7
Työttömyys 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen -16,7 -16,3 -8,1 8,7
Kuluttajahintojen muutos seuraavan 12 kk:n aikana, % 1,8 1,6 2,0 1,9
Kotitalouden rahatilanne haastatteluhetkellä 29,9 30,9 29,0 23,5
Kestotavaroiden ostamisen edullisuus haastatteluhetkellä 33,8 37,2 28,2 19,5
Säästämisen edullisuus haastatteluhetkellä 10,2 13,7 14,0 3,8
Lainanoton edullisuus haastatteluhetkellä 29,4 31,5 33,0 21,3
Kysymyksen saldoluku saadaan vähentämällä painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus.
Kuluttajien luottamusindikaattori on keskiarvo tulevaa 12 kuukautta koskevasta neljästä saldoluvusta: oma ja Suomen talous, työttömyys sekä kotitalouden säästämismahdollisuudet. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja 100:n välillä. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta.

Helmikuussa 33 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 19 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat vuosi sitten 23 ja 28 prosenttia. Oman taloutensa kohentumiseen luotti helmikuussa 29 prosenttia kuluttajista ja vain 9 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa.

Kuluttajista 48 prosenttia arvioi helmikuussa, että työttömyys lisääntyy seuraavan vuoden aikana, ja 19 prosenttia uskoi työttömyyden vähenemiseen. Vastaavat osuudet olivat viime vuoden helmikuussa 38 ja 24 prosenttia. Edelleen vain 9 prosenttia työllisistä arveli työttömyyden joko melko tai hyvin todennäköisesti osuvan vuoden sisällä omalle kohdalleen. Ensi vuoden helmikuun inflaatiovauhdiksi kuluttajat ennustivat 1,8 prosenttia.

Helmikuussa 72 prosenttia kuluttajista piti lainan ottamista edullisena. Kotitalouksista 15 prosenttia suunnitteli ottavansa lainaa seuraavien 12 kuukauden aikana. Säästämisen arvioi kannattavaksi 58 prosenttia kuluttajista. Kotitalouksista 62 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja 77 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.

Kuluttajista 54 prosenttia piti helmikuussa kestotavaroiden ostamista kannattavana. Vuotta aiemmin tätä mieltä oli 50 prosenttia kuluttajista. Kotitaloudet suunnittelivat varsinkin kodin kohentamista, matkailua ja viihde-elektroniikan hankintaa. Vuoden sisällä 20 prosenttia kotitalouksista aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa auton ja 8 prosenttia asunnon.

Kuluttajabarometrin yhteydessä kerätyistä erilaisten kotitalouslaitteiden yleisyydestä Suomessa julkaistaan erillinen tiedote 3.3.2004 kello 8.00.

Kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995-2/2004

kuva

Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua
10/1995-2/2004

kuva

Kuluttajien luottamusindikaattori EU-maissa, tammikuu 2004
Indikaattorin poikkeama maan keskiarvosta 10/1995-1/2004*

kuva

*laskettu kausitasoitetuista sarjoista; Luxemburgin keskiarvo ajalta 1/2002-1/2004; Ranskan tieto puuttuu sarjan katkeamisen vuoksi
Lähde: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, January 2004 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Lähde: Kuluttajabarometri 2004, helmikuu. Tilastokeskus


Tiedote PDF-muodossa.