12.3.2004

Lisätietoja: Klaus Bossart (09) 1734 3552, Eeva Immonen (09) 1734 3464, Aila Kovanen (09) 1734 3384
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Vähittäiskaupan myynti kasvoi tammikuussa 6,8 prosenttia

Vähittäiskaupan myynnin arvo oli vuoden 2004 tammikuussa 6,8 prosenttia suurempi kuin tammikuussa 2003. Luvut käyvät ilmi Tilastokeskuksen kauppatilaston ennakkotiedoista.

Autokaupan myynnin kasvu jatkui. Vuoden 2004 tammikuussa myynnin arvo oli 26,1 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Tukkukaupan myynnin arvo laski tammikuussa -2,3 prosenttia.

Vähittäiskaupassa tavaratalokaupan myynnin arvo kasvoi tammikuussa 8,3 prosenttia ja päivittäistavarakauppa 3,6 prosenttia vuoden 2003 tammikuusta.

Arvoindeksi ja sen vuosimuutos

2000 =100 Indeksi 1/2004 Vuosimuutos, %
1/2003 - 1/2004
Autokauppa 131,6 26,1
Tukkukauppa 95,2 -2,3
Vähittäiskauppa 106,9 6,8
- tavaratalokauppa 101,2 8,3
- päivittäistavarakauppa 108,6 3,6
Vuosimuutos vertaa vuoden 2004 tammikuuta edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen.

Kaupan myynnin uutisoinnissa on siirrytty käyttämään kauppapäiväkorjaamattomia lukuja vuoden 2004 alusta lukien, kun aiemmin käytettiin kauppapäiväkorjattuja lukuja.

Tarkemmalla toimialajaolla tiedot julkaistaan kahden ja puolen kuukauden kuluttua tarkasteltavan kuukauden päättymisestä Tilastokeskuksen Tukku- ja vähittäiskauppa -julkaisussa. Tilaston havaintoyksikkö on yritys ja se kuvaa päätoimintanaan kauppaa harjoittavien yritysten koko liikevaihdon kehitystä. Tilaston laskentamenetelmä uudistettiin vuoden 2003 alusta siten, että aloittaneiden ja lopettaneiden yritysten vaikutus otetaan huomioon.

Toimialoittaisia myynti-indeksisarjoja ja -kuvioita julkaistaan Excel-taulukkoina Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin-palvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Tukku- ja vähittäiskauppa 2004, tammikuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.