15.3.2004

Lisätietoja: Reetta Moilanen (09) 1734 2709, reetta.moilanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto lähes ennallaan vuonna 2003

Teollisuusyritysten liikevaihto oli vuonna 2003 Tilastokeskuksen mukaan 0,2 prosenttia pienempi kuin vuotta aiemmin. Vuonna 2002 liikevaihto laski 1,5 prosenttia edellisvuodesta. Kotimaan liikevaihto kasvoi viime vuonna 2,1 prosenttia, kun taas vienti pieneni 2,5 prosenttia.

Liikevaihdon muutos edellisvuodesta neljänneksittäin vuonna 2003, %

1. neljännes 2. neljännes 3. neljännes 4. neljännes Koko vuosi
Koko liikevaihto 3,1 -0,8 -0,9 -1,8 -0,2
Kotimaan liikevaihto 8,0 2,5 1,8 -3,0 2,1
Vienti -1,8 -4,3 -3,6 -0,5 -2,5
Vienti EU-alueelle -0,5 1,6 -9,2 -8,6 -4,1
Vienti EU-alueen ulkopuolelle -2,9 -9,7 1,5 6,9 -0,9

Liikevaihto pieneni vuoden 2003 aikana eniten sähköteknisten tuotteiden valmistuksessa, 9 prosenttia. Tekstiilien ja vaatteiden valmistuksessa liikevaihto laski 4 prosenttia. Sekä koneiden ja laitteiden valmistuksessa että puu- ja paperiteollisuudessa liikevaihto pieneni prosentin edellisvuoteen verrattuna. Liikevaihto kasvoi vuonna 2003 eniten metallien jalostuksessa, 14 prosenttia. Energia- ja vesihuollossa kasvua kertyi 12 prosenttia ja kaivostoiminnassa ja louhinnassa 7 prosenttia.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon vuosimuutos vuonna 2003, prosenttia

kuva

Liikevaihto laski lähes 2 prosenttia vuoden 2003 loka-joulukuussa

Vuoden 2003 viimeisellä neljänneksellä teollisuusyritysten liikevaihto laski lähes 2 prosenttia. Ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto vielä kasvoi 3 prosenttia, mutta toisella neljänneksellä se kääntyi prosentin laskuun.

Liikevaihto pieneni tarkasteluajanjaksolla eniten energia- ja vesihuollossa, 12 prosenttia. Autojen ja perävaunujen valmistuksessa laskua kertyi 8 prosenttia ja elektroniikka ja sähkötuotteiden valmistuksessa 5 prosenttia vuoden takaisesta. Liikevaihto kasvoi tarkasteluajanjaksolla edelleen eniten metallien jalostuksessa, 15 prosenttia. Kaivostoiminnassa ja louhinnassa kasvua kertyi 8 prosenttia edellisvuodesta. Koneiden ja laitteiden sekä ei-metallisten mineraalituotteiden valmistuksessa liikevaihto nousi puolestaan 6 prosenttia.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon vuosimuutos loka-joulukuussa 2003, prosenttia

kuva

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, joulukuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.