16.4.2004

Lisätietoja: Toni Udd (09) 1734 3380, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuodessa 1,3 prosenttia

Teollisuuden tuottajahinnat laskivat Tilastokeskuksen mukaan viime vuoden maaliskuusta tämän vuoden maaliskuuhun 1,3 prosenttia. Lasku johtui pääasiassa elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden sekä öljytuotteiden halpenemisesta. Kokonaisindeksin laskua hillitsi sähkön, peruskemikaalien sekä muiden kuin rautametallien kallistuminen.

Vientihinnat laskivat vuodessa 2,0 prosenttia. Kokonaisindeksin laskuun vaikutti erityisesti elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden sekä paperin, kartongin ja paperituotteiden halpeneminen.

Tuontihinnat nousivat helmikuusta maaliskuuhun 1,5 prosenttia

Tuontihinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan helmikuusta maaliskuuhun 1,5 prosenttia. Hintojen nousu johtui etenkin energiamineraalien ja muiden kuin rautametallien kallistumisesta. Indeksin nousua hillitsi sähkön halpeneminen.

Vientihinnat nousivat helmikuusta maaliskuuhun 0,4 prosenttia. Nousu johtui erityisesti öljytuotteiden sekä sahatavaran ja puutuotteiden kallistumisesta. Indeksin nousua hillitsi elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden sekä paperin ja kartongin halpeneminen.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset maaliskuussa 2004

Indeksit
(2000=100)
Pisteluku
3/2004
Muutos, %
2/2004 - 3/2004
Muutos, %
3/2003 - 3/2004
Teollisuuden tuottajahintaindeksi, yhteensä 92,8 0,4 -1,3
Vientihintaindeksi 86,3 0,4 -2,0
Tuontihintaindeksi 95,5 1,5 0,5
Kotimarkkinoiden perushintaindeksi 99,2 0,7 -0,1
Tukkuhintaindeksi 97,8 0,4 -0,6

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2004, maaliskuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa statfin.stat.fi