23.04.2004

Lisätietoja: Reetta Moilanen (09) 1734 2709, reetta.moilanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto laski 2 prosenttia marras-tammikuussa

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan marras-tammikuussa 2 prosenttia pienempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Kotimaan liikevaihto laski edellisvuodesta 5 prosenttia, mutta vienti kasvoi 2 prosenttia.

Liikevaihto pieneni tarkasteluajanjaksolla eniten energia- ja vesihuollossa, 15 prosenttia. Autojen ja perävaunujen valmistuksessa laskua kertyi 11 prosenttia ja metallituotteiden valmistuksessa 7 prosenttia vuoden takaisesta. Liikevaihto kasvoi edelleen eniten metallien jalostuksessa, 19 prosenttia. Kaivostoiminnassa ja louhinnassa sekä koneiden ja laitteiden valmistuksessa kasvua kertyi 9 prosenttia edellisvuodesta. Ei-metallisten mineraalituotteiden valmistuksessa liikevaihto nousi puolestaan 7 prosenttia.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon vuosimuutos marras-tammikuussa, prosenttia

kuva

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2004, tammikuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.