11.6.2003

Lisätietoja: Riikka Rautanen (09) 1734 2375, riikka.rautanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Erityisopetukseen siirrettyjen peruskoululaisten määrä yli kaksinkertaistunut 1990-luvun puolivälistä

Syksyllä 2003 erityisopetukseen oli otettu tai siirretty 36 800 oppilasta eli 6,2 prosenttia peruskoulun oppilaista. Vuonna 1995 vastaava osuus oli 2,9 prosenttia. Erityisoppilaista 40 prosenttia sai opetuksen peruskoulujen yleisopetuksen yhteydessä, 33 prosenttia peruskoulujen erityisryhmissä ja 27 prosenttia erityiskoulujen erityisluokilla. Erityisopetuksen järjestäminen yleisopetuksen yhteydessä oli yleistynyt edellisvuodesta. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen oppilaitostilastoista.

Erityisopetukseen otetut ja siirretyt peruskoulun oppilaat 1995 - 2003

kuva

Erityisopetus järjestettiin yleisopetuksen yhteydessä useimmiten Pohjanmaalla, jossa 63 prosenttia erityisoppilaista sai opetusta muussa kuin erityisryhmässä syksyllä 2003. Vastaava osuus oli pienin Kymenlaaksossa, 19 prosenttia. Edelliseen vuoteen verrattuna erityisopetuksen järjestäminen yleisopetuksen yhteydessä oli yleistynyt kaikissa maakunnissa Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Yleisin erityisopetukseen siirron syy oli lievä kehitysviivästymä. Se oli perusteena 39 prosentilla erityisoppilaista. Runsas kaksi kolmasosaa erityisoppilaista oli poikia. Erityisopetukseen siirretyistä 35 prosenttia opiskeli yleisopetuksen oppimääriä noudattaen, 25 prosentilla osa oppimääristä oli yleisopetusta suppeampia ja 40 prosentilla kaikki oppimäärät olivat yleisopetusta suppeampia.

Myös osa-aikaista erityisopetusta saaneiden määrä kasvoi

Noin joka viides peruskoulun oppilas eli kaikkiaan 124 100 oppilasta sai osa-aikaista erityisopetusta lievien oppimis- ja sopeutumisvaikeuksien vuoksi lukuvuonna 2002-2003. Määrä on 4 600 oppilasta enemmän kuin vuotta aiemmin.

Osa-aikaisessa erityisopetuksessa oli eniten peruskoulun 1.-2. luokkien oppilaita. Heistä joka kolmas sai osa-aikaista erityisopetusta, johon yleisin peruste oli luku- ja kirjoitushäiriö tai puhehäiriö. Peruskoulun 7.-9. luokilla osa-aikaista erityisopetusta sai joka seitsemäs oppilas. Syynä oli useimmiten vieraan kielen tai matematiikan oppimisen vaikeudet. Lähes kaksi kolmasosaa osa-aikaisen erityisopetuksen oppilaista oli poikia.

Osa-aikaista erityisopetusta annettiin suhteellisesti eniten Varsinais-Suomessa, jossa 25 prosenttia peruskoululaisista osallistui siihen lukuvuonna 2002-2003. Alhaisin osa-aikaisen erityisopetuksen osuus oli Kymenlaaksossa, 16 prosenttia.

Lähde: Oppilaitostilastot. Tilastokeskus.
Erityisopetustietoja on julkaistu Internetissä osoitteessa: http://tilastokeskus.fi/tk/he/oppilaitostilastot_index.html
Peruskoulujen vuoden 2003 oppilasmäärä ja erityisopetukseen otetut ja siirretyt on julkaistu vuosiluokittain ja kunnittain Internetissä osoitteessa:
http://www.tilastokeskus.fi/tk/he/oppilaitostilastot_perusopetus.html


Tiedote PDF-muodossa.