17.8.2004

Lisätietoja: Anssi Vuorio (09) 1734 2934, Marja Ikonen (09) 1734 3480
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Teollisuuden tuottajahinnat nousivat vuodessa 1,2 prosenttia

Teollisuuden tuottajahinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan viime vuoden heinäkuusta tämän vuoden heinäkuuhun 1,2 prosenttia. Nousu johtui pääasiassa öljytuotteiden, sähkön sekä muiden kuin rautametallien kallistumisesta. Kokonaisindeksin nousua hillitsi elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden, eräiden kemiallisten tuotteiden sekä paperin ja kartongin halpeneminen.

Tuontihinnat nousivat vuodessa 5,1 prosenttia. Nousuun vaikutti erityisesti energiamineraalien ja metallien kallistuminen. Indeksin nousua hillitsi elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden halpeneminen.

Tuontihinnat nousivat kesäkuusta heinäkuuhun 1,5 prosenttia

Tuontihinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan kesäkuusta heinäkuuhun 1,5 prosenttia. Nousu johtui pääasiassa raakaöljyn ja metallien kallistumisesta.

Vientihinnat laskivat kesäkuusta heinäkuuhun 0,1 prosenttia. Hintojen laskun syynä oli etenkin elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden halpeneminen. Indeksin laskua hillitsi sahatavaran ja puutuotteiden sekä metallien kallistuminen.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset heinäkuussa 2004

Indeksit
(2000=100)
Pisteluku
7/2004
Muutos, %
6/2004 - 7/2004
Muutos, %
7/2003 - 7/2004
Teollisuuden tuottajahintaindeksi, yhteensä 93,1 0,0 1,2
Vientihintaindeksi 87,3 -0,1 2,1
Tuontihintaindeksi 97,9 1,5 5,1
Kotimarkkinoiden perushintaindeksi 100,2 0,7 2,3
Tukkuhintaindeksi 98,4 0,7 1,5

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2004, heinäkuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa statfin.stat.fi