31.8.2004

Lisätietoja: Mervi Niemi (09) 1734 3263, mervi.niemi@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Kiinteän verkon puheluiden määrä laskee, puhelut siirtyvät matkaviestinverkkoon

Vuonna 2003 kiinteän verkon puheluiden ja puheluminuuttien määrä väheni merkittävästi vuodesta 2002. Puheluiden määrä laski peräti 22 prosenttia ja puheluminuuttien määrä 18 prosenttia. Paikallispuhelinverkosta soitettiin vuonna 2003 noin 2,5 miljardia puhelua, kun vuonna 2002 puheluita kertyi 3,1 miljardia. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen Televiestintätilastosta 2003.

Matkaviestinverkosta soitettujen puheluiden määrä kasvaa edelleen. Vuonna 2003 matkapuhelimista soitettiin 3,4 miljardia puhelua eli huomattavasti enemmän kuin kiinteästä verkosta. Matkapuhelimista soitettujen puheluiden määrä lisääntyi 7 prosenttia vuodesta 2002. Myös puheluminuuttien määrä kasvoi. Puheluminuutteja kertyi lähes 8,2 miljardia. Matkapuhelimista soitettujen puheluiden minuuttimäärä oli kuitenkin vuonna 2003 vielä huomattavasti pienempi kuin kiinteän verkon puheluiden kokonaisminuuttimäärä.

Paikallispuhelinverkosta soitettujen puheluiden määrä ja GSM-puhelimista lähteneiden puheluiden määrä vuosina 1995-2003

Kiinteistä puhelinliittymistä luovuttiin vuonna 2003 aiempia vuosia enemmän. Kiinteän verkon liikenteen vähentymisestä huolimatta kiinteiden puhelinliittymien kokonaismäärä laski kuitenkin ainoastaan 6 prosenttia vuodesta 2002. Osaltaan tämä johtuu ISDN-liittymien määrän kasvusta, joka ylläpitää liittymien kokonaismäärää suhteellisen vakaana. Vaikka matkapuhelinliittymien määrä on ollut Suomessa jo vuosia varsin korkea, niiden määrä kasvoi edelleen vuonna 2003. Viime vuoden lopussa Suomessa oli jo yli 4,7 miljoonaa matkapuhelinliittymää eli 91 liittymää 100 asukasta kohti. Matkapuhelinliittymistä noin 80 prosenttia on kotitalouksien käytössä.

Myös tekstiviestit ovat säilyneet suomalaisten kuluttajien suosiossa. Vuonna 2003 tekstiviestejä lähetettiin edelleen edellisvuotta enemmän, 1,65 miljardia kappaletta. Vuonna 2002 lähetettyjä tekstiviestejä oli 1,3 miljardia.

Internetin käyttö siirtyy yhä kasvavassa määrin laajakaistayhteyksiin. Vuonna 2003 laajakaistayhteydet yleistyivät Suomessa aiempaa nopeammin. Laajakaistaliittymien määrä yli kaksinkertaistui vuoden aikana. Liittymiä oli lähes puoli miljoonaa vuoden 2003 lopussa. DSL-liittymiä oli noin 380 000 ja kaapelimodeemeja lähes 90 000.

Teleyritysten henkilöstö, kuten ennakkotietojen mukaan myös koko teleliikennetoimialan henkilöstö, väheni vuoden 2003 aikana. Teleyrityksissä henkilöstön määrä väheni 10 prosenttia vuodesta 2002. Teleyritysten liikevaihto laski hienoisesti edellisvuoteen verrattuna, mutta sen sijaan ennakkotietojen mukaan koko teleliikennetoimialan liikevaihto kasvoi. Teletoiminnassa investoinnit supistuivat vuonna 2003 edellisvuoteen verrattuna, vaikka investoinnit televerkkoihin kääntyivät kasvuun vuodesta 2002.

Lähde: Televiestintätilasto 2003. Tilastokeskus.

Tiedote PDF-muodossa.