16.9.2004

Lisätietoja: Saara Roine (09) 1734 3446, saara.roine@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi touko-heinäkuussa 3,9 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli Tilastokeskuksen mukaan touko-heinäkuussa 3,9 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Kasvu oli hieman nopeampaa kuin viime vuoden touko-heinäkuussa, jolloin se oli 3,3 prosenttia.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla 5-7/2004 ja 5-7/2003, %

Palkkasumman kasvu nopeutui eniten rakentamisessa ja kaupassa

Teollisuusyritysten palkkasumma kasvoi touko-heinäkuussa 1,9 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvu oli nopeampaa kuin vuotta aiemmin, jolloin se oli 1,4 prosenttia. Teollisuuden alatoimialoista palkkasumma kasvoi voimakkaimmin elektroniikka- ja sähkötuotteiden valmistuksessa, 7 prosenttia. Palkkasumma pieneni eniten puu- ja paperiteollisuudessa, jossa laskua oli 3 prosenttia.

Rakennusyritysten palkkasumma kohosi 7,4 prosenttia. Kasvu muodostui talonrakentamisen 8 prosentin sekä maa- ja vesirakentamisen 7 prosentin kasvusta.

Kaupan palkkasumman lisäys oli touko-heinäkuussa 5,4 prosenttia vuoden takaisesta. Kasvu oli nopeampaa kuin vuotta aiemmin, jolloin vastaava muutos oli 4,0 prosenttia. Kaupan alatoimialoista kasvu oli edelleen nopeinta autokaupassa, 7 prosenttia. Vähittäiskaupan palkkasumma kasvoi 5 prosenttia ja tukkukaupan 2 prosenttia.

Julkisen sektorin, yksityisten terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluiden sekä rahoitustoiminnan palkkasumman kasvu hidastui viime vuodesta. Julkisen sektorin palkkasumma kohosi touko-heinäkuussa 4,2 prosenttia. Yksityisten terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluiden palkkasumma kasvoi 8,1 prosenttia ja rahoitustoiminnan palkkasumma pysyi ennallaan vuodentakaiseen verrattuna. Yksityisessä koulutuksessa palkkasumma kohosi 5,7 prosenttia, kun viime vuonna vastaava kasvu oli 5,4 prosenttia.

Muiden palvelualojen palkkasumma kohosi 3,9 prosenttia. Kasvu oli hieman nopeampaa kuin vuotta aiemmin, jolloin palkkasumma kasvoi 3,5 prosenttia. Kasvua kertyi eniten kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa, 6 prosenttia. Hitaimmin palkkasumma kohosi majoitus- ja ravitsemistoiminnassa, jossa kasvua oli prosentti.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/til/ktps/tau.html. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2004, heinäkuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.