18.10.2004

Lisätietoja: Matias Kemppainen (09) 1734 3564, Terhi Joenniemi (09) 1734 3424, Toni Udd (09) 1743 3380
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Palvelujen tuottajahinnat nousivat heinä-syyskuussa

Palvelujen tuottajahintaindeksit nousivat Tilastokeskuksen mukaan kolmannella vuosineljänneksellä viime vuoden vastaavasta neljänneksestä lähes kaikilla toimialoilla lukuun ottamatta hotellipalveluja sekä rakennuskoneiden ja -laitteiden vuokrauspalveluja. Eniten vuodessa nousivat etsivä-, vartiointi- ja turvallisuuspalvelujen hinnat, 5,4 prosenttia. Laskentatoimen, kirjanpidon, tilintarkastamisen ja veroneuvonnan hinnat kallistuivat lähes yhtä paljon, 5,3 prosenttia. Lakiasiainpalvelut kallistuivat vuodessa 4,5 prosenttia.

Muiden toimialojen hintakehityksestä poiketen rakennuskoneiden ja -laitteiden vuokrauspalvelujen hinnat laskivat vuodessa 1,2 prosenttia ja hotellipalvelujen hinnat 0,8 prosenttia.

Hotellipalvelut halpenivat edellisestä vuosineljänneksestä

Hotellipalvelut halpenivat vuoden 2004 toisesta neljänneksestä vuoden kolmannelle neljännekselle 6,8 prosenttia. Hintojen muutos selittyy kausivaihtelulla, joka on kyseiselle toimialalle ominaista. Rakennuskoneiden ja -laitteiden vuokrahinnat kallistuivat edellisestä neljänneksestä 3,5 prosenttia. Tekstiili- ja turkistavaroiden pesupalvelujen hinnat puolestaan halpenivat 1,5 prosenttia.

Palvelujen tuottajahintaindeksit 2003=100, 3. neljännes 2004

9301 Tekstiili- ja turkistavaroiden
pesupalvelut
101,0 0,4 -1,5

Palvelujen tuottajahintaindeksit mittaavat palveluiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta.

Palvelujen tuottajahintaindeksit julkaistaan ensimmäistä kertaa

Tilastokeskus julkaisee tänään ensimmäisiä pistelukuja palvelujen tuottajahintaindekseistä. Pistelukuja julkaistaan aluksi 13 toimialalta ja julkaistavien toimialojen määrää lisätään vähitellen vuoteen 2006 saakka. Tällöin julkaistaan myös kokonaisindeksi palvelujen tuottajahinnoista.

Palvelujen tuottajahintaindeksit julkaistaan aluksi kokeellisina. Tämä tarkoittaa sitä, että laskentamenetelmien kehittämisen ja mahdollisen muuttamisen vuoksi nyt julkaistavien toimialojen pistelukuja saatetaan korjata vuoteen 2006 asti.

Lähde: Palvelujen tuottajahintaindeksit 2004, 3. neljännes. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.