16.11.2004

Lisätietoja: Saara Roine (09) 1734 3446, palvelut.suhdanne@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi heinä-syyskuussa 4,6 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli Tilastokeskuksen mukaan heinä-syyskuussa 4,6 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Kasvu oli nopeampaa kuin viime vuoden heinä-syyskuussa, jolloin se oli 3,7 prosenttia.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla 7-9/2004 ja 7-9/2003, %

Palkkasumma kasvoi rahoitustoimintaa lukuun ottamatta kaikilla päätoimialoilla

Teollisuusyritysten palkkasumma kasvoi heinä-syyskuussa 4,2 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvu oli nopeampaa kuin vuotta aiemmin, jolloin se oli 2,2 prosenttia. Teollisuuden alatoimialoista kasvoivat voimakkaimmin puu- ja paperiteollisuus, metallien jalostus, elektroniikka- ja sähkötuotteiden valmistus sekä autojen ja perävaunujen valmistus, joissa kaikissa kasvu oli noin 6 prosenttia. Palkkasumma ei pienentynyt millään teollisuuden alatoimialoista.

Rakentamisen palkkasumma kohosi 7,1 prosenttia. Kasvu muodostui talonrakentamisen 8 prosentin sekä maa- ja vesirakentamisen 5 prosentin kasvusta.

Kaupan palkkasumman lisäys oli heinä-syyskuussa 6,0 prosenttia vuoden takaisesta. Kasvu oli nopeampaa kuin vuotta aiemmin, jolloin vastaava muutos oli 4,2 prosenttia. Kaupan alatoimialoista kasvoi eniten autokauppa, 8 prosenttia. Vähittäiskaupassa palkkasumma kasvoi 6 prosenttia ja tukkukaupassa 5 prosenttia.

Julkisen sektorin palkkasumma kasvoi 4,0 prosenttia. Yksityisessä koulutuksessa lisäys oli 5,1 prosenttia ja yksityisissä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa 8,9 prosenttia. Julkisella sektorilla, yksityisessä koulutuksessa ja yksityisissä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa palkkasumman kasvu oli hieman hitaampaa kuin vuotta aiemmin. Rahoitustoiminnan palkkasumma aleni 1,3 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Muiden palvelualojen palkkasumma kohosi 4,2 prosenttia. Kasvu oli nopeampaa kuin vuotta aiemmin, jolloin palkkasumman lisäys oli 3,7 prosenttia. Kasvua kertyi eniten kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa, lähes 6 prosenttia. Hitaimmin palkkasumma kohosi majoitus- ja ravitsemistoiminnassa, jossa kasvu oli 3 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/til/ktps/tau.html. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2004, syyskuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.