16.12.2004

Lisätietoja: Klaus Bossart (09) 1734 3552, Eeva Immonen (09) 1734 3464, Aila Kovanen (09) 1734 3384 palvelut.suhdanne@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Vähittäiskaupan myynti väheni lokakuussa 0,4 prosenttia

Tilastokeskuksen mukaan vähittäiskaupan myynnin kasvu hidastui lokakuussa vuodentakaisesta ja oli 0,4 prosenttia pienempi kuin lokakuussa 2003. Vähittäiskaupan myynnin arvo oli kuitenkin vuoden 2004 tammi-lokakuussa 4,0 prosenttia suurempi kuin tammi-lokakuussa 2003. Tavaratalokaupan myynnin arvo laski lokakuussa 2,8 prosenttia ja päivittäistavarakaupan 0,8 prosenttia viime vuoden lokakuusta. Autokaupan myynti oli lokakuussa 3,1 prosenttia pienempi kuin vuotta aiemmin. Tukkukaupan myynnin arvo kasvoi lokakuussa 3,4 prosenttia.

Liikevaihdon vuosimuutos kaupan eri aloilla, lokakuu 2004
ja kolmen kuukauden keskiarvot, %

Kolmen kuukauden vuosimuutokset % ** Uusimman laskenta-
kuukauden
vuosimuutos % *
11/03-01/04 02-04/2004 05-07/2004 08-10/2004 10/2004
Autokauppa 19,1 16,1 0,9 -0,5 -3,1
Tukkukauppa 1,5 5,5 6,8 5,7 3,4
Vähittäiskauppa 4,5 6,1 3,5 2,1 -0,4
-päivittäistavarakauppa 2,8 3,1 0,3 0,1 -0,8
-tavaratalokauppa 5,3 7,1 4,2 1,0 -2,8
*) Vuosimuutos vertaa vuoden 2004 lokakuuta edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen.
**) Kolmen kuukauden vuosimuutoksessa verrataan kolmen tilastokuukauden arvoja vuodentakaisiin vastinkuukausien arvoihin.

Elo-lokakuussa vähittäiskaupan myynti kasvoi 2,1 prosenttia, mikä oli selvästi hieman alkuvuotta hitaampaa. Autokaupan myynti oli elo-lokakuussa 0,5 prosenttia pienempi edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Myös tukkukaupan kasvuvauhti väheni edellisestä kolmen kuukauden jaksosta ja oli 5,7 prosenttia.

Maaliskuusta lähtien vähittäiskaupan myynnin määrä on kasvanut myynnin arvoa nopeammin. Vähittäiskaupan myynnin määrä kasvoi elo-lokakuussa 0,6 prosenttiyksikköä enemmän kuin myynnin arvo verrattuna vuodentakaiseen. Päivittäistavarakaupan myynnin määrä kasvoi 2,1 prosenttiyksikköä enemmän kuin myynnin arvo. Myynnin määrät saadaan poistamalla myynnin arvoista hintojen muutosten vaikutukset.

Tarkemmalla toimialajaolla tiedot julkaistaan kahden ja puolen kuukauden kuluttua tarkasteltavan kuukauden päättymisestä Tilastokeskuksen Tukku- ja vähittäiskauppa -julkaisussa. Tilaston havaintoyksikkönä ovat yritykset ja joissain tapauksissa toimialayksiköt. Tilasto kuvaa päätoimialanaan kauppaa harjoittavien yritysten koko liikevaihdon kehitystä. Esimerkiksi päivittäistavarakaupan myynti koostuu päätoimisesti päivittäistavarakaupan toimialalla toimivien yritysten koko liikevaihdosta. Tilaston laskentamenetelmä uudistettiin vuoden 2003 alusta siten, että aloittaneiden ja lopettaneiden yritysten vaikutus otetaan huomioon.

Toimialoittaisia myynti-indeksisarjoja ja -kuvioita julkaistaan Excel-taulukkoina Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/til/klv/tau.html. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Tukku- ja vähittäiskauppa 2004,lokakuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.