Tilastokeskuksen pääjohtaja UNESCOn Tilastoinstituutin hallitukseen

Tilastokeskuksen pääjohtaja Heli Jeskanen-Sundström on nimitetty YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestön UNESCOn Tilastoinstituutin (Unesco Institute for Statistics, UIS) hallituksen jäseneksi vuosiksi 2004-2007.

Montrealissa Kanadassa päämajaansa pitävä UNESCOn Tilastoinstituutti on perustettu vuonna 1999. Sen tehtävänä on tuottaa ja kehittää järjestön ja sen jäsenmaiden tilastoja erityisesti koulutus-, tiede- ja teknologia- sekä kulttuuri- ja viestintätilastojen alueilla. UIS:n erikoisalaa ovat kansainväliset, vertailevat tilastot. UIS on keskeinen UNESCOn toimialan tilastotoimijoiden yhteistyöfoorumi, ja se tekee monipuolista yhteistyötä sekä UNESCOn jäsenmaiden että mm. poliittisten päättäjien ja tutkijoiden kanssa tilastotietoon ja sen käyttöön liittyvissä asioissa.

UIS:n hallitukseen kuuluu 12 tilastojen tuottajia ja käyttäjiä edustavaa asiantuntijaa eri maantieteellisiltä alueilta ja eri organisaatioista. Se kokoontuu kerran vuodessa päättämään UIS:n toiminnan linjauksiin ja strategisiin tavoitteisiin liittyvistä asioista.

UIS:n hallitukseen kuuluvat tällä hetkellä Jeskanen-Sundströmin lisäksi UNESCOn pääjohtajan Koichiro Matsuuran kutsumina jäseninä johtaja Grover Whitehurst USAn opetushallituksesta, Maailmanpankkia edustava johtaja Jean-Louis Sarbib Ranskasta, johtaja Masayuki Inoue Japanin opetus-, kulttuuri-, tiede-, urheilu- ja teknologiaministeriöstä, Maastrichtin yliopiston johtaja Jozef Ritzen Alankomaista sekä EU:n tilastoviraston EUROSTATin edustajana yksikön päällikkö Michail Skaliotis Kreikasta. Lisäksi hallitukseen kuuluu kuusi UNESCOn yleiskokouksen valitsemaa jäsentä, jotka tulevat El Salvadorista, Tsekin tasavallasta, Vietnamista, Omanista, Kanadasta ja Tansaniasta.

Lisätietoja: pääjohtajan sihteeri Riitta Tolonen puh. (09) 1734 2565, faksi (09) 1734 2442, riitta.tolonen@tilastokeskus.fi

Tiedote PDF-muodossa.