3.12.2004

Lisätietoja: Mervi Luukko (09) 1734 2602, Irmeli Segerholm (09) 1734 3219
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Viimeisimmät tiedot tie-, rautatie-, vesi-, ilma- ja tietoliikenteestä yksissä kansissa

Kotimaan liikenteessä vuonna 2003 ajetuista 73 241 miljoonasta henkilökilometristä 81 prosenttia tehtiin henkilöautoilla, 11 prosenttia linja-autoilla, 5 prosenttia junalla ja 3 prosenttia muilla kulkuvälineillä. Vuonna 1980 vastaavat osuudet ajetuista 48 058 henkilökilometristä olivat 68 prosenttia henkilöautoilla, 22 prosenttia linja-autoilla, 6 prosenttia junalla ja 4 prosenttia muilla kulkuvälineillä. Muun muassa nämä tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen julkaisemasta Liikennetilastollisesta vuosikirjasta 2004.

Julkaisu sisältää taulukoita ja kuvioita tie-, rautatie-, vesi-, ilma- ja tietoliikenteestä, kaikkien liikennemuotojen yhteistaulukoita, alakohtaisesti tarkemmin eriteltyä tietoa sekä kansainvälistä vertailua. Tiedot ovat peräisin Tilastokeskuksen lisäksi mm. VR-yhtymältä, Tiehallinnosta, Merenkulkulaitoksesta ja Ilmailulaitoksesta. Liikennetilastollinen vuosikirja on suomen- ja englanninkielinen.

Lisää poimintoja julkaisun sisällöstä:

• Suomessa henkilöautojen ensirekisteröintien määrä vuonna 2003 oli 148 020, kun se vuotta aiemmin oli 135 917.
  • Vuonna 2003 Suomessa rekisterissä olleet kuorma-autot ajoivat 2 970 miljoonaa ajoneuvokilometriä, kun ne vuonna 1980 ajoivat 2 390 ajoneuvokilometriä.
  • Lentäen tehtyjen matkojen määrä vuonna 2003 oli 5,4 miljoonaa, mikä on enemmän kuin vuonna 1970 (1,4 miljoonaa), mutta vähemmän kuin vuonna 2000 (6,2 miljoonaa).
  • Vuonna 2003 Suomen satamiin saapui 25 555 ulkomaista alusta. Vuonna 1980 aluksia saapui ainoastaan 12 186.
  • Vuonna 1990 kuluttajille myytiin noin 1,0 miljoonaa tonnia lyijytöntä bensiiniä. Vuonna 2003 sitä myytiin jo lähes 1,9 miljoonaa tonnia.
  • Liikenteen alan yritysten liikevaihto oli vuoden 2002 tilikautena lähes 23 miljoonaa euroa, kun se vuoden 1995 tilikautena oli noin 12 miljoonaa euroa.
  • Vuonna 2003 liikenteessä kuoli 504 henkeä, mikä on 239 henkeä vähemmän kuin vuonna 1980. Menehtyneistä 5 kuoli rautatieliikenteessä, 8 lentoliikenteessä, 71 vesiliikenteessä ja 420 muussa liikenteessä.
  • Matkapuhelinliittymien määrä Suomessa vuonna 2003 oli lähes 4,7 miljoonaa. Vuonna 1980 vastaava luku oli 23 000.

Lähde: Liikennetilastollinen vuosikirja 2004. 214 sivua. Tilastokeskus.
Tilaukset: myynti@tilastokeskus.fi , p. (09) 1734 2011

Tiedote PDF-muodossa.