Suomalaiset kuluttajina postinumeroalueittain:

Ostovoimaa Westendissä, väentiheyttä Sörnäisissä, lapsitalouksia Halkosaaressa

Ostovoimaisimmat kotitaloudet ovat Espoon Westendissä ja Helsingin Sörnäinen on selvästi tiheimmin asuttu postinumeroalue. Lapsitalouksia taas on suhteellisesti eniten Ylistaron Halkosaaressa. Tiedot suomalaisista kuluttajina postinumeroalueittain on koonnut Tilastokeskus juuri ilmestyneeseen Helsinki Kympistä Nuorgamiin - kirjaan.

Westendissä kotitalouksien ostovoima eli valtionveronalaiset tulot vähennettyinä maksetuilla veroilla on yli kaksi kertaa niin suuri kuin koko maassa keskimäärin. Muutkin ostovoimaisimmat alueet sijaitsevat pääkaupunkiseudulla.

Sörnäisissä asuu 22 000 asukasta neliökilometrillä. Määrä on lähes kaksinkertainen verrattuna seuraavaksi tiheimmin asuttuihin postinumeroalueisiin Helsingin Kallioon ja Punavuoreen.

Esimerkkejä kirjan 10 kärki -listoista:

Kuva 1

Kuva 2

Kuva 3

Helsinki Kympistä Nuorgamiin -kirja sisältää yhteensä 130 000 tietoa 2 829 postinumeroalueesta ja 455 kunnasta. Siinä on tilastoja väestöstä, talouksista, tuloista, asumisesta, työmatkoista ja yrityksistä. Suomen- ja englanninkielinen kirja sisältää myös postinumeroalue- ja kuntakarttoja sekä 10 kärki -listoja. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen SuomiCD-tietokantaan ja koskevat vuosia 1993-95.

LÄHDE: Helsinki Kympistä Nuorgamiin. Suomalaiset kuluttajat postinumeroalueittain - Finnish consumers by zip-code area. 206 sivua. 280 mk.
LISÄTIETOJA: Susanne Hellman-Ketola (09) 1734 3256, faksi (09) 1734 3251, sähköposti: susanne.hellman-ketola@stat.fi.
Huom! Kirjan tietoja saatavissa tulosteina myös esimerkiksi levikkialueittain.
TILAUKSET: Tilastokeskuksen myyntipalvelu (09) 1734 2011,
faksi (09) 1734 2474, internet: http://www. stat.fi