23.5.1997

Luottokorttiostot kasvoivat selvästi viime vuonna

Luottokorteilla ostettiin viime vuonna tavaroita ja palveluita 23,7 miljardilla markalla, mikä oli 15 prosenttia enemmän kuin vuonna 1995. Ostoista 79 prosenttia eli lähes 18,8 miljardia markkaa tehtiin korottomilla, alle kahden kuukauden luottoajan maksuaikakorteilla. Varsinaisilla luottokorteilla ostettiin lähes 5 miljardilla markalla, mikä oli 17 prosenttia edellisvuotista enemmän. Luvut ovat Tilastokeskuksen luottokorttitilastosta vuodelta 1996. Tilasto perustuu korttiyhtiöille tehtyyn kyselyyn.

Kaupoissa luottokorttiostoja tehtiin viime vuonna 10,6 miljardilla markalla, mikä oli lähes 9 prosenttia kaupan kokonaismyynnistä. Kortin käyttöaste nousi kaupassa tuntuvasti, sillä luottokorttiostojen arvo kaupassa kasvoi noin 14 prosenttia, kun vähittäiskaupan myynnin arvo kasvoi 2,9 prosenttia. Kokonaismyyntiin ei tällöin lasketa Alkon eikä autojen myyntiä, koska niissä ei käy luottokortti.

Majoitus- ja ravintolalaskuista maksettiin korteilla viime vuonna noin 1,9 miljardia markkaa eli 27 prosenttia edellisvuotista enemmän. Majoitus- ja ravintolapalvelujen kokonaismyynti kasvoi vain noin 5,8 prosenttia, joten luottokorttien käyttö ravintoloissa ja hotelleissa lisääntyi selvästi. Ilman kahviloita, joissa korttimyynti on vähäistä, luottokorttiostosten osuus toimialan myynnistä oli 14 prosenttia.

Huoltoasemilla on perinteisesti käytetty paljon luottokortteja. Korttimaksut kasvoivat niissä viime vuonna lähes 15 prosenttia ja niiden määrä oli noin 8,6 miljardia markkaa. Kortin käyttöaste lisääntyi, sillä huoltoasemien kokonaismyynti nousi noin 7 prosenttia.

Matkailuun liittyvät korttiostot kasvoivat viime vuonna noin 5 prosenttia ja niiden osuus kokonaismyynnistä oli noin viidennes.

Ulkomaalaisten luottokorttiostokset Suomessa kasvoivat viime vuonna noin 57 prosenttia ja niiden arvo oli runsaat 1,8 miljardia markkaa. Suomalaiset käyttivät ulkomailla luottokortteja noin 2,7 miljardin markan arvosta, mikä oli lähes 18 prosenttia edellisvuotista enemmän.

Kotitalouksilla ja yrityksillä oli korttiyhtiöissä viime vuonna 2,4 miljoonaa korttitiliä, joista 1,9 miljoonaa oli aktiivisia eli käytössä vähintään kerran vuodessa. Aktiivisten tilien määrä nousi 3,4 prosenttia. Velkaa luotollisilla korttitileillä oli vuoden lopussa 5,5 miljardia markkaa, josta 65 prosenttia kohdistui kaupan alalle ja 20 huoltoasemille. Luottokorttivelan painotettu keskikorko varsinaisilla luottokorteilla oli 15,6 prosenttia, mikä oli runsaat 8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin pankkien myöntämän kulutusluoton korko.

Pankkiyhdistyksen kyselyn mukaan pankkikorteilla maksettiin vuonna 1996 ostoksia noin 45,3 miljardilla markalla. Tämä oli 18 prosenttia edellisvuotista enemmän. Keskiostos pankkikorteilla oli 247 markkaa ja luottokorteilla 263 markkaa. Ostokertoja luottokorttitiliä kohden oli keskimäärin 47 kappaletta.

Maksuhäiriöt ja luottotappiot vähenivät

Vaikka maksuhäiriöt lisääntyivät viime vuonna hieman, niiden osuus aktiivisista tileistä supistui. Ulkopuoliselle perijälle annettiin luottokorteista 8 000 vakavampaa maksuhäiriötapausta, mikä oli 51 prosenttia edellisvuotista vähemmän. Eniten jätettiin maksamatta varsinaisten luottokorttien laskuja. Maksuhäiriöiden takia purettiin noin 31 400 korttitiliä, eli lähes 14 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vakavien maksuhäiriöitten alaisen myynnin määrä, 68 miljoonaa markkaa, supistui 47 prosenttia. Luottotappioiksi luottokorttiyhtiöt kirjasivat 53 miljoonaa markkaa, kun vuonna 1995 vastaava luku oli 74 miljoonaa.

Lähde: Luottokortit 1996. Rahoitus 1997:18
Lisätietoja: Matti Virkkunen (09) 1734 3550, Aila Heinonen (09) 1734 3318