6.3.1998

Lisätietoja: Ari Leppälahti (09) 1734 3237, Mikael Åkerblom (09) 1734 3270
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Neljännes yrityksistä tuottanut teknologisia innovaatioita

Joka neljäs maamme yritys toi markkinoille teknologisesti uusia tuotteita tai palveluja vuosina 1994 - 1996. Tilastokeskuksen tekemän kyselyn mukaan teknologisia innovaatioita tuottivat eniten teleliikenteen ja tietojenkäsittelypalvelujen yritykset. Teleliikenteen yrityksistä 79 prosenttia ja tietojenkäsittelypalvelujen yrityksistä 64 prosenttia tuotti teknologisia uudistuksia. Vähiten innovaatioita oli kustannus- ja painoalan yrityksillä, vain 8 prosentilla.

Teknologisia tuote- tai palveluinnovaatioita markkinoille
tuoneiden yritysten osuudet eräillä toimialoilla 1996

Tuotteiden ja palveluiden lisäksi yritysten innovaatiotoimintaan kuuluivat uudet teknologiset prosessit sekä innovaatioihin tähtäävät projektit. Uusia prosesseja otettiin käyttöön eniten puunjalostusteollisuudessa sekä kemian teollisuudessa. Puunjalostusteollisuudessa oli myös eniten innovaatioprojekteja, noin 60 prosentilla yrityksistä.

Eniten innovaatiotoimintaa oli suurilla yrityksillä. Yli sadan hengen teollisuusyrityksistä hieman yli puolet toi markkinoille uusia tuotteita ja palveluita, alle 50 työntekijän yrityksistä vain alle viidennes.

Teollisuuden liikevaihdosta neljännes innovaatiotuotteista

Teollisuuden liikevaihdosta neljännes muodostui innovaatiotuotteista. Eniten innovaatiot vaikuttivat sähköteknisen teollisuuden liikevaihtoon, josta kaksi kolmasosaa perustui vuonna 1996 teknologisesti uusiin tai olennaisesti parannettuihin tuotteisiin. Puutavarayrityksillä innovaatiotuotteiden osuus liikevaihdosta oli sen sijaan vain 6 prosenttia ja tekstiili-, vaatetus- ja nahkatuotteita valmistavissa yrityksillä 7 prosenttia.

Yli sadan työntekijän teollisuusyrityksillä innovaatiotuotteet muodostivat 27 prosenttia liikevaihdosta, kun alle 50 hengen yrityksillä niiden osuus oli ainoastaan 7 prosenttia.

Innovaatiotutkimuksen tiedot perustuvat Tilastokeskuksen tekemään kyselyyn, johon vastasi 1 700 yritystä. Kysely kattaa yli kymmenen työntekijän yritykset teollisuuden, energiahuollon, tukkukaupan, liikenteen, tietojenkäsittelypalvelun sekä teknisen palvelun toimialoilla. Innovaatiotutkimus on toteutettu kaikissa EU-maissa.

Ruotsalaisilla teollisuusyrityksillä suomalaisia enemmän teknologisia innovaatioita

Ruotsin Statistiska Centralbyrån mukaan ruotsalaisista teollisuusyrityksistä 49 prosenttia toi markkinoille teknologisia tuoteinnovaatioita. Suomalaisilla teollisuusyrityksillä osuus oli selvästi alhaisempi, 30 prosenttia. Ero oli saman suuruinen yrityskoosta riippumatta. Statistiska Centralbyrån tutkimus koskee yli 20 hengen yrityksiä.

Ruotsissa teollisuuden liikevaihdosta 30 prosenttia muodostui teknologisista innovaatioista, kun Suomessa vastaava luku oli 24 prosenttia. Osuus oli suurempi Ruotsissa sekä pienissä että suurissa yrityksissä. Kummassakin maassa teknologiset innovaatiot vaikuttivat liikevaihtoon eniten yli sadan työntekijän yrityksissä.

Lähde: Yritysten innovaatiotoiminta 1996. Tiede ja teknologia 1998:1. Tilastokeskus

Statistiska Centralbyrån tiedote innovaatiotutkimuksesta Internetissä: http://www.scb.se/press/press98/p054.htm (ruotsinkielinen),
http://www.scb.se/press/eng/presseng98/p054.htm (englanninkielinen)