13.5.1998

Kauko Aromaa (09) 1825 7850, Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Työ- ja liikuntatapaturmat lisääntyneet

Vammaan johtaneet työtapaturmat lisääntyivät 18 ja liikuntatapaturmat 15 prosenttia vuodesta 1993 vuoteen 1997. Vamman aiheuttaneet väkivallanteot sen sijaan vähenivät samana aikana 15 prosenttia, osoittaa Tilastokeskuksen ja Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tekemä tutkimus. Tutkimukseen haastateltiin viime syksynä 9 600:aa suomalaista.

Joka kuudennelle suomalaiselle aiheutui viime vuonna vammoja tapaturmista tai väkivallanteoista. Vammaan johtaneita tapaturmia ja väkivallantekoja sattui 15 - 74-vuotiaille suomalaisille viime vuonna yhteensä 912 000.

Yleisin vamman aiheuttanut tapaturmatyyppi oli viime vuonna liikuntatapaturma. Niitä sattui 265 000. Kolme neljästä liikuntavammasta oli nyrjähdyksiä, venähdyksiä tai mustelmia.

Vammaan johtaneita väkivallantekoja sattui viime vuonna 81 000. Jos otetaan huomioon lievä väkivalta, kuten uhkailu ja liikkumisen estäminen, väkivaltatapausten kokonaismäärä oli kahdeksankertainen. Vuodesta 1993 nimenomaan uhkailut ovat selvästi lisääntyneet. Sitä vastoin vakava väkivalta, kuten potkiminen ja aseellinen väkivalta, on vähentynyt.

Lähde: Markku Heiskanen - Kauko Aromaa: Suomalaisten turvallisuus 1997. Tilastokeskus ja Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos.

Tutkimusraportin kuviot pohjatietoineen verkko-osoitteessa http://www.stat.fi/tk/el/suomturv.html