5.6.1998

Lisätietoja: Jarko Pasanen (09) 1734 3539, Kerttu Helin (09) 1734 3354
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Kotitalouksien luottokanta kääntyi kasvuun vuonna 1997

Kotimainen luottokanta oli viime vuoden lopussa 728 miljardia markkaa, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Koko luottokanta jatkoi kasvuaan jo toista vuotta. Myös kotitalouksien luottokanta kääntyi kasvuun viiden vuoden supistumisen jälkeen. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen luottokantatilastosta, joka kuvaa kotimaisten rahoituslaitosten, valtion ja sosiaaliturvarahastojen luotonantoa.

Kotitalouksien koko luottokanta oli vuoden 1997 lopussa 185 miljardia markkaa. Edellisvuodesta kanta kasvoi 2 miljardia markkaa. Uusia luottoja kotitaloudet nostivat viime vuoden aikana 67 miljardia markkaa. Tämä oli 15 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Kotitalouksien luotoista 62 prosenttia oli asuntoluottoja. Kotitalouksien asuntoluottokanta kasvoi 2,5 prosenttia edellisvuotisesta ja oli vuoden lopussa 114 miljardia markkaa. Myös kotitalouksien kulutusluottokanta kasvoi viime vuonna ja oli vuoden lopussa 38 miljardia markkaa. Muita luottoja kotitalouksilla oli 33 miljardin markan arvosta, mikä oli 4,5 prosenttia edellisvuotista vähemmän. Kotitalouksien muita luottoja ovat esimerkiksi maatalousyrittäjien tuotantorakennuksia varten nostamat lainat. Lähes 80 prosenttia luottoja saaneista kotitalouksista oli palkansaajia.

Huolimatta kotitalouksien luottokannan kasvusta yleisöluottokanta pieneni viime vuonna 1,4 prosenttia. Tämä johtui yritysten kotimaisen luottokannan supistumisesta. Yleisöluotot kattavat kaksi kolmannesta koko luottokannasta. Niihin eivät kuulu rahoituslaitoksille, valtiolle ja ulkomaille myönnetyt luotot.

Lähde: Luottokanta 1997. Tilastokeskus