6.7.1998

Lisätietoja: Heikki Pihlaja (09) 1734 2467
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Tehdasteollisuuden kasvu kiihtyi vuonna 1997

Tehdasteollisuuden tuotanto kasvoi Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna voimakkaasti. Tuotannon kokonaisarvo lisääntyi yli 12 prosenttia, kun vuonna 1996 kasvu oli vajaat 2 prosenttia. Tuotannon arvo nousi lähes kaikilla teollisuuden päätoimialoilla; erityisen nopeaa kasvu oli metalli- ja metsäteollisuudessa. Metalliteollisuudessa tuotannon arvo lisääntyi 17 prosenttia ja metsäteollisuudessa 14 prosenttia.

Tehdasteollisuuden vientitoimitukset kasvoivat viime vuonna ennakkotietojen mukaan yli 16 prosenttia, kun vuonna 1996 kasvu oli 5 prosenttia. Vienti lisääntyi kaikilla tehdasteollisuuden päätoimialoilla. Metalliteollisuuden vienti kasvoi viime vuonna 19 prosenttia ja metsäteollisuuden vienti 14 prosenttia. Metalliteollisuuden vienti oli yli puolet ja metsäteollisuuden vienti noin kolmannes tehdasteollisuuden kokonaisviennistä.

Tuotannon kasvusta huolimatta tehdasteollisuuden investointien määrä kotimaahan kääntyi laskuun. Investoinnit vähenivät lähes miljardi markkaa eli runsaat 2 prosenttia. Sähkö-, kaasu- ja vesihuollon investoinnit puolestaan kasvoivat lähes 2 miljardia markkaa, jolloin koko teollisuuden investoinnit lisääntyivät 5 prosenttia.

Henkilöstön määrä kasvoi tehdasteollisuudessa viime vuonna 4 prosenttia ja työtuntien määrä 5 prosenttia. Uusia työpaikkoja syntyi erityisesti metalliteollisuudessa.

Metalliteollisuuden kasvu voimakasta

Metalliteollisuuden tuotannon arvo kasvoi viime vuonna selvästi edellisvuotta reippaammin. Viime vuonna tuotannon arvo nousi 17 prosenttia, kun vuonna 1996 kasvu oli 7 prosenttia. Tuotanto lisääntyi lähes kaikilla metalliteollisuuden alatoimialoilla. Voimakkainta kasvu oli elektroniikkateollisuudessa, 30 prosenttia, ja kulkuneuvojen valmistuksessa, 16 prosenttia.

Metalliteollisuuden viennin arvo oli yli 100 miljardia markkaa. Elektroniikkateollisuuden osuus metallin kokonaisviennistä oli 47 prosenttia. Elektroniikkateollisuus on suuntautunut vahvasti vientiin ja viennin osuus toimialan kokonaistoimituksista oli viime vuonna 70 prosenttia.

Metalliteollisuuden investoinnit kasvoivat 11 prosenttia ja olivat noin 7,7 miljardia markkaa. Elektroniikkateollisuus kasvatti investointejaan 18 prosenttia, perusmetalliteollisuus 10 prosenttia ja kulkuneuvojen valmistus 8 prosenttia. Ainoastaan koneiden ja laitteiden valmistuksessa investointien määrä väheni 5 prosenttia.

Metalliteollisuus työllisti viime vuonna yli 180 000 henkilöä, 6 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Metalliteollisuus on tehdasteollisuuden suurin työllistäjä. Henkilöstön määrä kasvoi eniten elektroniikkateollisuudessa sekä koneiden ja laitteiden valmistuksessa.

Rakentaminen kasvoi

Rakentamisen tuotannon arvo nousi viime vuonna 12 prosenttia ja jalostusarvo yli 26 prosenttia. Työvoiman määrä lisääntyi lähes 5 prosenttia ja palkkasumma 6 prosenttia. Talonrakentamisessa henkilöstön määrä väheni, mutta muilla toimialoilla, erityisesti muussa rakentamisessa ja rakennusasennuksessa, henkilöstön määrä kasvoi.

Rakennusalan vientitoimitusten arvo oli 3,2 miljardia markkaa, lähes 40 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Suurin viejä oli talonrakentamisen toimiala. Käyttöomaisuuden hankinnat olivat viime vuonna noin 700 miljoonaa markkaa.

Ennakkotilasto perustuu otokseen, johon on pyritty saamaan kaikki teollisuuden ja rakennusalan yritysten suurimmat toimipaikat ja edustava määrä pieniä toimipaikkoja. Näytteessä on mukana 3 500 toimipaikkaa ja otoksen peittävyys on tuotannon bruttoarvon mukaan laskettuna 82 prosenttia.

Lähde: Ennakkotietoja teollisuudesta 1997. Tilastokeskus