29.12.1999

Lisätietoja: Johanna Ipatti (09) 1734 2704, johanna.ipatti@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Rakennusyritysten liikevaihdon kasvu hidastui heinä-syyskuussa

Rakennusyritysten liikevaihdon kasvu hidastui hiukan kolmannella vuosineljänneksellä. Heinä-syyskuun liikevaihto oli 7 prosenttia suurempi kuin vuoden 1998 heinä-syyskuussa. Vuoden toisen neljänneksen vastaava muutos oli 9 prosenttia.

Talonrakentamisen liikevaihto oli 8 prosenttia korkeampi vuoden kolmannella neljänneksellä verrattuna vuotta aiempaan. Liikevaihdon muutos oli sama edellisellä vuosineljänneksellä. Maa- ja vesirakentamisen liikevaihdon nousu puolestaan hidastui 4 prosenttiin toisen neljänneksen 12 prosentista.

Rakennusyritysten maksama palkkasumma oli kolmannella neljänneksellä 10 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Toisella vuosineljänneksellä vastaava nousu oli 12 prosenttia.

Liikevaihto- ja palkkasummaindeksien laskenta perustuu verottajan arvonlisävero- ja työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on olemassa vertailukelpoiset tiedot kyseiseltä kuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Indekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/tk/ys/suhdanteet.html.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 1999, syyskuu. Tilastokeskus.