Ämnen
Priser och konsumtionArbete, löner och utkomstSamhällsekonomi

Konsumenternas förtroende slutade brytas ner i maj

meddelande | Konsumenternas förtroende 2022, maj

Nettotalet för konsumenternas förtroendeindikator var -11,6 i maj 2022, medan det i april var -11,7 och i mars -10,5. I maj i fjol fick förtroendeindikatorn värdet 2,7. Indikatorns medelvärde på lång sikt fr.o.m. år 1995 är -1,8. Konsumenternas förtroende har varit svagare än i april–maj bara i april 2020 och i slutet av år 2008. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens undersökning om konsumenternas förtroende som besvarades den 1–17 maj av 1 045 personer bosatta i Finland.

Viktiga punkter

  • I maj var förväntningarna på konsumentens egen och Finlands ekonomi om ett år mycket pessimistiska. Även synen på nuläget i den egna ekonomin var svag.
  • Synen på nuläget och förväntningarna på den egna ekonomin försvagades i maj, medan förväntningarna på Finlands ekonomi återhämtade sig något. Jämfört med året innan var synen på ekonomin nu betydligt dystrare.
  • I maj fanns det mycket få planer på att använda pengar för anskaffning av kapitalvaror under loppet av ett år. Planerna på att köpa minskade klart från året innan. Att köpa ansågs nu vara mera ofördelaktigt än någonsin.
  • Uppskattningarna av och förväntningarna på inflationen steg allt högre. Förväntningarna på inflationen om ett år var i maj högre än någonsin tidigare.
  • De sysselsattas bedömning av risken för arbetslöshet eller permittering för egen del var fortfarande rätt så ljus i maj.

EU-resultat

Alla EU-länders (säsongrensade) forskningsresultat om ekonomiska förväntningar publiceras varje månad på Europeiska kommissionens webbplats.

Begrepp

Nettotalet erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator (A1) beräknas som ett genomsnitt av delfaktorernas nettotal. Förtroendeindikatorns fyra delfaktorer är: konsumentens egen ekonomi nu (B1), konsumentens egen ekonomi om 12 månader (B2), Finlands ekonomi om 12 månader (B4) och konsumentens användning av pengar på kapitalvaror under de följande 12 månaderna jämfört med föregående 12 månader (E1). Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och +100, ju högre siffra desto mer optimistisk är synen på ekonomin.

Statistikens material

I april erhölls svar från 1 045 personer. Av svaren 76 % kom från webblanketten (av urvalet 36 %). Bortfallet av svar var 52,1 %. Bortfallet omfattar förutom dem som vägrade eller annars var förhindrade att delta i undersökningen också dem man inte kunde nå. Eventuell övertäckning (personer som dött, som bor i anstalt eller som flyttat utomlands o.dyl.) ingår här också i bortfallet.

Databastabeller

Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.

Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
  • Kod
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Kod
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Kön
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Ålder
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Utbildningsnivå
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Socioekonomisk ställning
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Område
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:

Kommande publikationer

Bakgrundsuppgifter

Dokumentation
Instruktion för hänvisning

Statistikexperter

Förfrågningar i första hand
Pertti Kangassalo
överaktuarie
029 551 3598
Övriga experter
Ansvarig avdelningschef