Ämnen
Transport och turism

Antalet passagerare inom utrikessjöfarten 2021 en tredjedel av nivån före pandemin

meddelande | Utrikes sjöfart 2021

Coronaviruspandemin påverkade fortfarande kraftigt antalet passagerare inom utrikessjöfarten, som år 2021 bara nådde 32 procent av nivån före pandemin år 2019. Inom utrikessjöfarten transporterades totalt 94,1 miljoner ton gods, vilket var en minskning med 2 procent jämfört med året innan. Siffrorna är slutliga uppgifter i Statistikcentralens statistik över utrikes sjöfart.

Viktiga punkter

  • Inom utrikessjöfarten reste 6,2 miljoner passagerare via finska hamnar.
  • Antalet passagerare minskade med 7 % från år 2020. Jämfört med nivån före pandemin år 2019 var antalet bara 32 %.
  • År 2021 uppgick den totala volymen i utrikes sjötransporter till sammanlagt 94,1 miljoner ton. Transporterna minskade med 2 % jämfört med 2020.
  • Totalt transporterades 2,5 miljoner transportmedel, av dessa var 51 % passagerares personbilar.

Godstrafiken var nästan oförändrad

Den totala volymen i utrikes sjötransporter uppgick till 94,1 miljoner ton varav transitotrafikens andel var 9 procent, dvs. 8,2 miljoner ton. Mest transporterades styckegods, 17,3 miljoner ton, och näst mest oljeprodukter, 10,8 miljoner ton. De mest importerade varuslagen, styckegods och råolja, stod för totalt 39 procent av alla varor som importerades sjövägen. Mest exporterades styckegods, papper och oljeprodukter, vilka utgör 44 procent av all varuexport inom sjöfarten. De livligaste hamnarna inom godstrafiken var Sköldvik, Helsingfors, HaminaKotka, Karleby och Hangö.

Transporterna i Sköldvik bestod nästan helt av oljerelaterade produkter och kemikalier, medan transporterna i Helsingfors och Nådendal däremot främst bestod av styckegods. Via Karleby, Brahestad och Torneå transporterades till största delen produkter från gruv- och metallindustrin, medan transporterna från HaminaKotka och Raumo bestod till största delen av produkter från skogsindustrin.

Nästan en tredjedel av godsmängden transporterades i containrar och transportmedel

År 2021 transporterades totalt 11,4 miljoner ton gods i containrar via finländska hamnar. Detta var 4 procent mindre än år 2020. Antalet transporterade containrar uppgick till 0,8 miljoner (1,4 miljoner TEU-containrar). Exporten av varor som transporterades i containrar minskade med 5 procent och importen med 1 procent mätt i ton jämfört med år 2020.

I transportmedel inom godstrafiken transporterades totalt 17,4 miljoner ton gods, medan totalt 1,21 miljoner transportmedel transporterades. Av godstransportmedlen transporterades mest lastbilar och släpvagnar till lastbilar, totalt 1,17 miljoner. Andra transportmedel uppgick till 35 200. Den godsmängd som transporterades i transportmedel och containrar uppgick till totalt 28,8 miljoner ton, vilket är 31 procent av den totala transportmängden inom sjöfarten.

Transportarbetet ökade något från år 2020

När det gäller utrikessjöfarten uppgick transportarbetet till totalt 222,1 miljarder tonkilometer år 2021. Inom exporten var transportarbetet 152,7 miljarder tonkilometer och inom importen 69,4 miljarder tonkilometer. Av importvarorna inom utrikessjöfarten importerades 71 procent från stater i Östersjöområdet och bara 6 procent från hamnar utanför Europa. Av exportvarorna exporteras 50 procent till stater i Östersjöområdet och 18 procent till hamnar utanför Europa. Skillnaderna mellan import- och exportländerna återspeglas direkt i transportarbetet. Transportarbetet ökade med 5 procent jämfört med år 2020.

Transittrafiken fortsatt starkt exportinriktad

Transittrafiken genom finska hamnar uppgick till 8,2 miljoner ton. Största delen av detta utgjordes av transitoexporten, 7,6 miljoner ton. Transitoimporten uppgick till 0,6 miljoner ton. Merparten av transitoexporten utgörs av malmer och anrikad malm samt av gödningsmedel, kemikalier, stenkol och koks. Dessa varugrupper utgör 96 procent av transitoexporten. Av transitoimporten är två tredjedelar styckegods. Transitotrafiken minskade med 2 procent jämfört med år 2020. Volymen av transitoexporten minskade med 3 procent, medan volymen av transitoimporten ökade med 12 procent.

Pandemin inverkade fortfarande kraftigt på passagerarantalet inom utrikessjöfarten

I passagerartrafiken transporterades år 2021 totalt 6,2 miljoner passagerare. Mellan Finland och Estland reste 3,2 miljoner passagerare och mellan Finland och Sverige 2,9 miljoner. Av de passagerare som transporterades inom sjötrafiken reste 98 procent på rutter till Estland och Sverige. Mellan Finland och Tyskland transporterades 0,1 miljoner passagerare. Inga passagerare transporterades mellan Finland och Ryssland, medan det ännu fanns några passagerare år 2020. Passagerarantalet minskade med 7 procent jämfört med år 2020. Jämfört med nivån före pandemin år 2019 var antalet ändå bara 32 procent. År 2021 anlände 21 432 passagerare på utländska kryssningsfartyg till Finland. År 2020 anlände inga passagerare. År 2021 uppgick transporterna av passagerarnas personbilar till totalt 1,3 miljoner och transporterna av bussar till 9 160. Transporterna av passagerarnas personbilar ökade med 1 procent jämfört med år 2020, men jämfört med år 2019 var antalet bara 60 procent. Transporterna av bussar ökade med 11 procent, men jämfört med nivån före pandemin var antalet dock bara 23 procent.

Nästan oförändrade transportvolymer i Saima kanal

Via Saima kanal transporterades 1,2 miljoner ton gods inom utrikestrafiken. Med fartyg i utrikestrafik transporterades mest råvirke, totalt 0,5 miljoner ton. Näst mest transporterades råmineraler och cement, 0,3 miljoner ton. Transporterna via Saima kanal ökade med 3 procent jämfört med år 2020.

Tabeller

Se centrala statistikuppgifter i tabellerna.

Utrikes sjötransporter efter varuslag 2016–2021

Mängden gods som transporterats med fartyg i transitotrafik efter varuslag 2016-2021

Databastabeller

Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.

Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
  • Land
  • Riktning
  • Varuslag
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Riktning
  • Varuslag
  • Hamn
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Hamn
  • Riktning
  • Varuslag
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Transportmedel
  • Riktning
  • Hamn
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Transportmedel
  • Riktning
  • Hamn
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Trafiktyp
  • Hamn
  • Riktning
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Hamn
  • Riktning
  • Trafiktyp
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Riktning
  • Varuslag
  • Hamn
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Hamn
  • Varuslag
  • Riktning
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Hamn
  • Land
  • Riktning
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Hamn
  • Riktning
  • Land
Tidsperiod:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Riktning
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Riktning
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Hamn
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Hamn
Tidsperiod:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Trafiktyp
  • Riktning
  • Varuslag
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Trafiktyp
  • Riktning
  • Varuslag
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Land
  • Riktning
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Riktning
  • Land
Tidsperiod:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Riktning
  • Varuslag
  • Land
Tidsperiod:
månad
Uppdaterad:

Kommande publikationer

Bakgrundsuppgifter

Dokumentation
Instruktion för hänvisning

Statistikexperter

Förfrågningar i första hand
Olli Kajava
överaktuarie
029 551 3531
Ansvarig avdelningschef