Liitetaulukko 22. Big datan ja julkisen sektorin avoimen datan hyödyntäminen yrityksissä 2014-2016, datan käytön merkitys, osuus yrityksistä

  Suuri
merkitys
Kohtalainen
merkitys

Vähäinen
merkitys

Ei koske
yritystä
% % % %
Kaikki toimialat Big datan käyttö uusien tuotteiden kehittämisessä 5,1 10,1 22,4 62,4
Julkisen sektorin avoimen datan käyttö uusien tuotteiden kehittämisessä 1,8 9,0 25,8 63,4
Big datan käyttö tuotteiden parantamisessa 4,9 9,8 23,8 61,5
Julkisen sektorin avoimen datan käyttö tuotteiden parantamisessa 1,8 8,1 26,9 63,2
Datan käyttö prosessi-innovaatioiden kehittämisessä 4,7 12,6 25,7 57,0
Datan käyttö organisaatioinnovaatioiden kehittämisessä 2,5 9,4 28,5 59,6
Datan käyttö markkinointi-innovaatioiden kehittämisessä 4,1 14,0 25,3 56,6
Datan käyttö tutkimus- ja kehittämistoiminnassa 6,2 14,0 23,5 56,2
Datan käyttö tuotantoprosessin hallinnassa 5,8 12,8 24,2 57,3
Datan käyttö markkinoinnissa 4,8 18,4 25,7 51,2
Big datan myynti muille yrityksille 1,1 4,5 15,5 78,9
Big datan osto muilta yrityksiltä 1,3 6,8 21,2 70,6
Teollisuus Big datan käyttö uusien tuotteiden kehittämisessä 3,0 8,0 23,9 65,1
Julkisen sektorin avoimen datan käyttö uusien tuotteiden kehittämisessä 1,1 6,7 26,9 65,3
Big datan käyttö tuotteiden parantamisessa 2,9 8,0 24,6 64,5
Julkisen sektorin avoimen datan käyttö tuotteiden parantamisessa 1,1 5,1 27,5 66,3
Datan käyttö prosessi-innovaatioiden kehittämisessä 4,4 12,6 29,1 54,0
Datan käyttö organisaatioinnovaatioiden kehittämisessä 1,2 8,5 31,4 59,0
Datan käyttö markkinointi-innovaatioiden kehittämisessä 2,5 11,8 28,4 57,4
Datan käyttö tutkimus- ja kehittämistoiminnassa 4,9 14,3 26,6 54,1
Datan käyttö tuotantoprosessin hallinnassa 6,9 13,8 26,6 52,7
Datan käyttö markkinoinnissa 3,1 14,9 29,1 52,9
Big datan myynti muille yrityksille 0,6 4,4 17,8 77,3
Big datan osto muilta yrityksiltä 0,7 5,6 21,5 72,2
Palvelut Big datan käyttö uusien tuotteiden kehittämisessä 6,7 11,8 21,3 60,2
Julkisen sektorin avoimen datan käyttö uusien tuotteiden kehittämisessä 2,3 10,8 24,9 62,0
Big datan käyttö tuotteiden parantamisessa 6,6 11,3 23,1 59,1
Julkisen sektorin avoimen datan käyttö tuotteiden parantamisessa 2,2 10,5 26,5 60,8
Datan käyttö prosessi-innovaatioiden kehittämisessä 4,9 12,7 23,0 59,4
Datan käyttö organisaatioinnovaatioiden kehittämisessä 3,5 10,2 26,2 60,1
Datan käyttö markkinointi-innovaatioiden kehittämisessä 5,4 15,7 22,9 56,0
Datan käyttö tutkimus- ja kehittämistoiminnassa 7,3 13,8 21,1 57,8
Datan käyttö tuotantoprosessin hallinnassa 4,9 12,0 22,2 60,9
Datan käyttö markkinoinnissa 6,1 21,1 22,9 49,9
Big datan myynti muille yrityksille 1,4 4,7 13,8 80,1
Big datan osto muilta yrityksiltä 1,8 7,8 21,0 69,4
Innovaatio-
toimintaa
Big datan käyttö uusien tuotteiden kehittämisessä 6,7 13,1 26,1 54,1
Julkisen sektorin avoimen datan käyttö uusien tuotteiden kehittämisessä 2,2 10,5 30,7 56,7
Big datan käyttö tuotteiden parantamisessa 6,6 12,9 27,2 53,4
Julkisen sektorin avoimen datan käyttö tuotteiden parantamisessa 2,0 9,7 31,7 56,6
Datan käyttö prosessi-innovaatioiden kehittämisessä 6,5 16,7 29,5 47,2
Datan käyttö organisaatioinnovaatioiden kehittämisessä 3,2 12,2 33,5 51,1
Datan käyttö markkinointi-innovaatioiden kehittämisessä 5,5 18,7 28,5 47,3
Datan käyttö tutkimus- ja kehittämistoiminnassa 8,7 19,0 26,7 45,6
Datan käyttö tuotantoprosessin hallinnassa 7,5 16,8 27,1 48,6
Datan käyttö markkinoinnissa 6,4 23,4 28,8 41,4
Big datan myynti muille yrityksille 1,2 5,8 17,5 75,4
Big datan osto muilta yrityksiltä 1,3 8,5 24,8 65,4
Ei
innovaatio-
toimintaa
Big datan käyttö uusien tuotteiden kehittämisessä 2,0 4,7 15,6 77,6
Julkisen sektorin avoimen datan käyttö uusien tuotteiden kehittämisessä 1,2 6,2 16,8 75,9
Big datan käyttö tuotteiden parantamisessa 1,9 4,3 17,4 76,4
Julkisen sektorin avoimen datan käyttö tuotteiden parantamisessa 1,4 5,1 18,1 75,4
Datan käyttö prosessi-innovaatioiden kehittämisessä 1,3 5,1 18,6 75,0
Datan käyttö organisaatioinnovaatioiden kehittämisessä 1,2 4,3 19,1 75,3
Datan käyttö markkinointi-innovaatioiden kehittämisessä 1,5 5,4 19,4 73,7
Datan käyttö tutkimus- ja kehittämistoiminnassa 1,7 4,8 17,8 75,6
Datan käyttö tuotantoprosessin hallinnassa 2,6 5,5 18,7 73,2
Datan käyttö markkinoinnissa 1,8 9,1 19,9 69,2
Big datan myynti muille yrityksille 0,8 2,2 11,8 85,3
Big datan osto muilta yrityksiltä 1,3 3,8 14,6 80,3

Lähde: Innovaatiotoiminta 2016, Tilastokeskus

Lisätietoja: Mervi Niemi 029 551 3263, Heidi Pirkola 029 551 3246, tiede.teknologia@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Sami Saarikivi


Päivitetty 12.4.2018

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Innovaatiotoiminta [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-4380. 2016, Liitetaulukko 22. Big datan ja julkisen sektorin avoimen datan hyödyntäminen yrityksissä 2014-2016, datan käytön merkitys, osuus yrityksistä . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 18.11.2019].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/inn/2016/inn_2016_2018-04-12_tau_022_fi.html