Julkaistu: 26.5.2011

Joukkoviestintämarkkinat lievässä kasvussa, ennakkotiedot 2010

Mediamarkkinat toipuivat loivaan kasvuun vuonna 2010 edellisvuoden poikkeuksellisen rajun pudotuksen jälkeen. Kokonaisuutena kasvua syntyi prosentin verran. Kasvu painottui selkeästi sähköiseen viestintään (+5 %), vaikka muitakin yksittäisiä kasvualoja löytyi.

Yksittäisistä media-aloista eniten kasvoivat elokuvateatterit (+16 %) ja verkkomedia eli internetin mediapalvelut (+15 %). Painetut hakemistot ja suoramainonta kehittyivät heikoimmin (-8 %). Sähköiset hakemistot ovat hiljalleen korvaamassa perinteiset painetut hakemistotuotteet.

Joukkoviestintämarkkinoiden muutokset 2009–2010 (%)

Suomen joukkoviestintämarkkinoiden arvo vuonna 2010 oli yhteensä 4,25 miljardia euroa, eli noin viisikymmentä miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2009.

Graafisen joukkoviestinnän suhteellinen osuus joukkoviestintämarkkinoiden arvosta supistui edelleen noin prosenttiyksiköllä 64 prosenttiin. Sähköisen joukkoviestinnän osuus joukkoviestintämarkkinoista puolestaan kasvoi vastaavasti 29 prosenttiin.

Kymmenen viime vuoden aikana graafisen viestinnän osuus on laskenut yhteensä 10 prosenttiyksikköä, ja sähköisen viestinnän osuus on kasvanut saman verran.

Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2009 - 2010

 
 
2009 2010 2010
Milj. € Milj. € %
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) 946 960 23
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) 131 133 3
Ilmaislehdet 81 88 2
Aikakauslehdet 700 705 17
Kirjat* 570 555 13
Hakemistot & suoramainonta 304 280 7
Graafinen joukkoviestintä yhteensä 2 731 2 721 64
Televisio** 944 973 23
Radio 52 55 1
Verkkomedia 188 216 5
Sähköinen viestintä yhteensä 1 185 1 243 29
Äänitteet 85 80 2
Video (DVD & VHS) 145 141 3
Elokuvateatterit 60 69 2
Tallenneviestintä yhteensä 290 289 7
Koko joukkoviestintä 4205 4 254 100
* Sisältää myös Suomen Kustannusyhdistyksen jäsenten
off-line multimediatellenteiden (CD-rom ym.) myynnin.

** Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan.
 

Edellä esitetyt ennakkolaskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä

Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus

Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Taulukot

Tietokantataulukot

Laatuselosteet

Päivitetty 26.5.2011

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2010. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 16.6.2019].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/jvie/2010/jvie_2010_2011-05-26_tie_001_fi.html