Ämnen
DigitaliseringKultur, massmedier och tidsanvändningMassmediestatistik

Massmediestatistiken beskriver de olika mediesektorernas ekonomi, företagsstrukturer, innehåll, konsumtion, publik och arbetskraft. Uppgifterna samlas in från flera olika källor och offentliggörs i tabellservicen för massmediestatistik. Tabellservicen uppdateras fyra gånger om året.
Producent:
Statistikcentralen
Publikationer
Värdet av massmediemarknaden uppgick till omkring 3,8 miljarder euro år 2020. Marknadens värde minskade med 3,1 procent jämfört med året innan, dvs. med 120 miljoner euro. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens statistik över massmedier och kultur.
meddelande |
Arkivinnehåll
Kommande publikationer
Läser in innehåll
Figurer
Se centrala statistikuppgifter i figurerna.
03.12.2021
Värdet av massmediemarknaden, miljoner euro 1997-2020
1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 716 | 2 871 | 2 998 | 3 133 | 3 176 | 3 231 | 3 311 | 3 464 | 3 584 | 3 724 | 3 938 | 4 079 | 3 870 | 3 995 | 4 046 | 4 030 | 3 904 | 3 771 | 3 679 | 3 732 | 3 810 | 3 881 | 3 904 | 3 784 |
Statistikexperter
Förfrågningar i första hand
Kaisa Saarenmaa
överaktuarie
029 551 3517
Söker du tidigare publicerade statistikuppgifter?
Statistikuppgifter som publicerats före 5.4.2022 finns på statistikens arkivsidor.
Gå till arkivsidorna