Ämnen
Kultur, massmedier och tidsanvändningDigitaliseringMassmediemarknaden ökade med 3 procent år 2022
meddelande | Massmediestatistik 2022Enligt Statistikcentralen uppgick värdet av massmediemarknaden till omkring 3,9 miljarder euro år 2022. Massmediemarknadens värde ökade med 3,3 procent jämfört med året innan, dvs. med 124 miljoner euro.
Massmediemarknaden 2021-2022, miljoner euro (i löpande pris)
Läser in innehåll
Viktiga punkter
- Förlagsbranschen som helhet (tidningar, tidskrifter och böcker, inkl. elektroniska publikationer) minskade från året innan.
- Tv, radio, webbreklam, influencermarknadsföring och försäljning av ljudinspelningar ökade klart från året innan.
- Biografernas verksamhet blev livligare efter svåra coronaår.
Databastabeller
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
- Massmedie
Tidsperiod:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Kommande publikationer
Läser in innehåll
Bakgrundsuppgifter
Dokumentation
Instruktion för hänvisning
Statistikexperter
Förfrågningar i första hand
Kaisa Saarenmaa
överaktuarie
029 551 3517
Ansvarig avdelningschef