Ämnen
Kultur, massmedier och tidsanvändningDigitalisering

Massmediemarknaden ökade med 3 procent år 2022

meddelande | Massmediestatistik 2022

Enligt Statistikcentralen uppgick värdet av massmediemarknaden till omkring 3,9 miljarder euro år 2022. Massmediemarknadens värde ökade med 3,3 procent jämfört med året innan, dvs. med 124 miljoner euro.

Viktiga punkter

  • Förlagsbranschen som helhet (tidningar, tidskrifter och böcker, inkl. elektroniska publikationer) minskade från året innan.
  • Tv, radio, webbreklam, influencermarknadsföring och försäljning av ljudinspelningar ökade klart från året innan.
  • Biografernas verksamhet blev livligare efter svåra coronaår.

Databastabeller

Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.

Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
  • Massmedie
Tidsperiod:
år
Uppdaterad:

Kommande publikationer

Bakgrundsuppgifter

Dokumentation
Instruktion för hänvisning

Statistikexperter

Förfrågningar i första hand
Kaisa Saarenmaa
överaktuarie
029 551 3517
Ansvarig avdelningschef