Uutisia 22.9.2014

Pienyritykset kasvattivat liikevaihtoaan, suurilla meni huonommin

Tilastokeskuksen uusimpien suhdannetietojen mukaan rakentamisalan ja palvelualojen yritysten liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa. Kasvu oli kokonaan pienten ja keskisuuren yritysten varassa. Teollisuudessa ja kaupassa puolestaan mentiin miinukselle.

Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 3,5 prosenttia, kun vuotta aiemmin toimialan liikevaihto väheni 1,8 prosenttia. Kehityksen taustoja tarkastelevan Kasvukatsauksen mukaan rakentamisen liikevaihdon kasvu oli kokonaan pienten, alle 50 henkilöä työllistävien, yritysten varassa. Suurten, yli 250 henkilöä työllistävien, ja keskisuurten, 50–250 henkilöä työllistävien, rakennusyritysten liikevaihto pysyi vuodentakaisella tasolla.

Palvelualojen liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa hieman nopeammin kuin vuotta aiemmin, 1,9 prosenttia. Palvelualoilla kasvu syntyi pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Esimerkiksi ravitsemistoiminnassa, kiinteistöjen huollossa sekä mainos- ja markkinointitoiminnassa ainoastaan pienet yritykset onnistuivat lisäämään liikevaihtoaan.

Kaupan alan liikevaihto supistui 0,1 prosenttia. Eniten väheni kirjojen, sanomalehtien ja paperitavaran liikevaihto, joka romahti lähes viidenneksen vuoden takaisesta. Sen sijaan päivittäistavarakauppa pysyi edelleen lievässä kasvussa suurten yritysten vetämänä.

Teollisuuden liikevaihto väheni huhti-kesäkuussa 0,2 prosenttia vuodentakaisesta. Liikevaihto laski keskisuurissa ja suurissa yrityksissä, kun taas pienissä yrityksissä liikevaihto kasvoi.

Teollisuuden kotimaan myynti supistui 3,2 prosenttia ja vienti kasvoi 2,0 prosenttia vuodentakaisesta. Vienti lisääntyi etenkin kemianteollisuudessa, vaatteiden valmistuksessa, metallituotteiden valmistuksessa ja moottoriajoneuvojen valmistuksessa.

Yrityskokoluokkien kasvuvaikutus päätoimialoilla II/2014

Tiedot ovat otteita toimialojen liikevaihtokuvaajista ja uusimmasta Kasvukatsauksesta. Liikevaihtokuvaajat ovat indeksejä, jotka kuvaavat kuukausitasolla yritysten liiketoiminnan kehitystä. Liikevaihtoindeksejä julkaistaan teollisuuden, rakentamisen, kaupan ja muiden palveluiden toimialoista.

Tilastokeskuksen Asiakaskohtaisen suhdannepalvelun tuottaman Kasvukatsauksen avulla saadaan tarkempaa tietoa liikevaihtokuvaajien kehityksen taustoista. Kasvukatsaus kertoo muun muassa eri kokoisten yritysten vaikutuksesta toimialan kehitykseen. Kasvukatsauksia on mahdollista tilata teollisuuden, rakentamisen, kaupan ja palvelujen eri toimialoilta.

Lisätietoja päätoimialojen liikevaihtokuvaajista:
Kaupan liikevaihtokuvaaja, Jarkko Niemistö 029 551 2951