Liitetaulukko 22. Digitalisaation merkitys yrityksen liiketoiminnalle 2012-2014, tekijöiden merkitys, osuus yrityksistä

Toimiala Suuri
merkitys
Kohtalainen
merkitys
Vähäinen
merkitys
Ei
relevantti
% % % %
Kaikki
toimialat
Digitaalisten tuotteiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 16,3 19,6 26,2 37,9
Pilvipalveluiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 10,9 21,7 31,9 35,5
Sosiaalisen median merkitys yrityksen liiketoiminnalle 5,5 16,2 41,8 36,5
Esineiden internetin merkitys yrityksen liiketoiminnalle 12,9 20,5 28,4 38,2
Robotiikan hyödyntäminen tuotantoprosesseissa 5,8 10,2 20,0 64,1
Digitalisaation merkitys tuotteiden tuottamisessa 13,5 20,0 25,8 40,7
Digitalisaation merkitys tuotteiden muotoilussa 7,0 11,6 23,7 57,7
Digitalisaation merkitys tuotteiden markkinoinnissa 13,8 24,4 26,4 35,5
Digitalisaation merkitys tuotteiden jakelussa 12,9 18,9 28,4 39,9
Teollisuus Digitaalisten tuotteiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 6,0 16,3 31,3 46,3
Pilvipalveluiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 5,2 18,1 36,1 40,5
Sosiaalisen median merkitys yrityksen liiketoiminnalle 2,8 12,5 43,0 41,7
Esineiden internetin merkitys yrityksen liiketoiminnalle 9,0 19,0 30,3 41,7
Robotiikan hyödyntäminen tuotantoprosesseissa 9,9 15,6 25,8 48,7
Digitalisaation merkitys tuotteiden tuottamisessa 6,5 17,2 32,5 43,7
Digitalisaation merkitys tuotteiden muotoilussa 3,9 10,1 29,5 56,5
Digitalisaation merkitys tuotteiden markkinoinnissa 6,8 22,9 30,9 39,4
Digitalisaation merkitys tuotteiden jakelussa 3,9 17,1 35,3 43,7
Palvelut Digitaalisten tuotteiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 24,6 22,2 22,1 31,1
Pilvipalveluiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 15,4 24,6 28,5 31,5
Sosiaalisen median merkitys yrityksen liiketoiminnalle 7,6 19,1 40,8 32,4
Esineiden internetin merkitys yrityksen liiketoiminnalle 16,0 21,8 26,9 35,3
Robotiikan hyödyntäminen tuotantoprosesseissa 2,5 5,8 15,3 76,4
Digitalisaation merkitys tuotteiden tuottamisessa 19,0 22,3 20,5 38,2
Digitalisaation merkitys tuotteiden muotoilussa 9,4 12,9 19,0 58,7
Digitalisaation merkitys tuotteiden markkinoinnissa 19,3 25,6 22,8 32,3
Digitalisaation merkitys tuotteiden jakelussa 20,1 20,3 22,8 36,8
Innovaatio-
toimintaa
Digitaalisten tuotteiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 23,3 24,1 27,7 24,8
Pilvipalveluiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 16,2 26,4 35,3 22,1
Sosiaalisen median merkitys yrityksen liiketoiminnalle 7,3 21,3 48,5 22,8
Esineiden internetin merkitys yrityksen liiketoiminnalle 15,8 25,4 32,3 26,4
Robotiikan hyödyntäminen tuotantoprosesseissa 8,9 14,0 25,2 51,9
Digitalisaation merkitys tuotteiden tuottamisessa 18,8 26,4 28,4 26,5
Digitalisaation merkitys tuotteiden muotoilussa 9,7 16,6 29,5 44,1
Digitalisaation merkitys tuotteiden markkinoinnissa 18,6 32,7 27,8 20,9
Digitalisaation merkitys tuotteiden jakelussa 17,5 23,9 33,1 25,4
Ei
innovaatio-
toimintaa
Digitaalisten tuotteiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 7,7 14,0 24,3 54,0
Pilvipalveluiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle 4,3 16,0 27,7 52,1
Sosiaalisen median merkitys yrityksen liiketoiminnalle 3,2 9,9 33,5 53,4
Esineiden internetin merkitys yrityksen liiketoiminnalle 9,3 14,5 23,5 52,6
Robotiikan hyödyntäminen tuotantoprosesseissa 2,0 5,5 13,5 79,1
Digitalisaation merkitys tuotteiden tuottamisessa 6,9 12,2 22,7 58,2
Digitalisaation merkitys tuotteiden muotoilussa 3,6 5,4 16,6 74,5
Digitalisaation merkitys tuotteiden markkinoinnissa 7,8 14,1 24,7 53,4
Digitalisaation merkitys tuotteiden jakelussa 7,1 12,6 22,5 57,8

Lähde: Innovaatiotoiminta 2014, Tilastokeskus

Lisätietoja: Mervi Niemi 029 551 3263, Heidi Pirkola 029 551 3246, tiede.teknologia@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Mari Ylä-Jarkko


Päivitetty 2.6.2016

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Innovaatiotoiminta [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-4380. 2014, Liitetaulukko 22. Digitalisaation merkitys yrityksen liiketoiminnalle 2012-2014, tekijöiden merkitys, osuus yrityksistä . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 20.10.2019].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/inn/2014/inn_2014_2016-06-02_tau_024_fi.html