Julkaistu: 16.12.2011

Joukkoviestintämarkkinat 2010 – painetun viestinnän kehitys heikkoa

Mediamarkkinat toipuivat loivaan kasvuun vuonna 2010 edellisvuoden poikkeuksellisen rajun pudotuksen jälkeen. Kokonaisuutena kasvua syntyi kahden prosentin verran. Kasvu painottui selkeästi sähköiseen viestintään (+6 %), vaikka muitakin yksittäisiä kasvualoja löytyi. Painetussa joukkoviestinnässä kasvu jäi yhteen prosenttiin.

Päivälehtien tuotot romahtivat finanssikriisin seurauksena vuonna 2009. Viime vuoden pienestä kasvusta huolimatta tuotot jäivät edelleen vuosituhannen vaihteen tasolle. Inflaatiokorjatuin luvuin kuva on luonnollisesti vielä karumpi.

Yksittäisistä media-aloista eniten kasvoivat elokuvateatterit (+16 %) ja verkkomedia eli internetin mediapalvelut (+15 %). Äänitteet kehittyivät heikoimmin (-6 %).

Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2009 - 2010

 
 
2009 2010 2010 Muutos
Milj. € Milj. € % 2009-
2010, %
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) 946 959 22 1
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) 131 126 3 -3
Ilmaislehdet 81 88 2 8
Aikakauslehdet 700 705 16 1
Kirjat* 570 571 13 0
Hakemistot & suoramainonta 304 298 7 -2
Graafinen joukkoviestintä yhteensä 2 731 2 747 64 1
Televisio** 940 983 23 5
Radio 52 55 1 5
Verkkomedia 188 216 5 15
Sähköinen viestintä yhteensä 1 181 1 253 29 6
Äänitteet 85 80 2 -6
Video (DVD & VHS) 145 142 3 -2
Elokuvateatterit 60 69 2 16
Tallenneviestintä yhteensä 290 291 7 0
Koko joukkoviestintä 4201 4 291 100 2
* Sisältää myös Suomen Kustannusyhdistyksen jäsenten
off-line multimediatellenteiden (CD-rom ym.) myynnin.
 ** Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan.
 Lähde: Tilastokeskus, Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot

Suomen joukkoviestintämarkkinoiden arvo vuonna 2010 oli yhteensä noin 4,3 miljardia euroa, eli yhdeksänkymmentä miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2009.

Graafisen joukkoviestinnän suhteellinen osuus joukkoviestintämarkkinoiden arvosta supistui edellisvuodesta prosenttiyksiköllä 64 prosenttiin. Sähköisen joukkoviestinnän osuus joukkoviestintämarkkinoista puolestaan kasvoi vastaavasti 29 prosenttiin.

Vuosituhannen vaihteesta graafisen viestinnän osuus on laskenut yhteensä 11 prosenttiyksikköä. Sähköisen viestinnän osuus on kasvanut saman verran.

Joukkoviestintämarkkinat 2000 - 2010

Edellä esitetyt ennakkolaskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä.

Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus

Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

 

Taulukot

Tietokantataulukot

Laatuselosteet

Päivitetty 16.12.2011

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2010. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.9.2014].
Saantitapa: http://www.stat.fi/til/jvie/2010/jvie_2010_2011-12-16_tie_001_fi.html

Linkkipolku

Olet sivulla: Etusivu > Tilastot > Kulttuuri ja viestintä > Joukkoviestintä > 2010 > Joukkoviestintämarkkinat 2010 – painetun viestinnän kehitys heikkoa

Navigointi

Tilastot

Kulttuuri ja viestintä

Joukkoviestintä

Linkki rss-syötteeseen

På svenska In English Tulostusversio
Hakemisto| Sivukartta| Palaute| Yhteystiedot
Förstasidan| Home
Etusivu Tilastot Tietoa tilastoista Tiedonkeruut Tuotteet ja palvelut Ajankohtaista Tilastokeskus

Haku

Tilastokeskus
Tilastokeskus PalloVaihde 029 551 1000 PalloYhteystiedot PalloTekijänoikeudet ja käyttöehdot PalloPalaute