Uutisia 16.6.2014

Kulttuuriin ja vapaa-aikaan käyttävät eniten rahaa keski-ikäiset

Kotitaloudet käyttivät kulttuuriin ja vapaa-aikaan vuonna 2012 keskimäärin 3 636 euroa. Eniten rahaa kulttuuriin ja vapaa-aikaan käyttävät kotitaloudet, joiden viitehenkilö eli eniten ansaitseva jäsen on 45–54-vuotias. Nämä kotitaloudet käyttivät kulttuuriin ja vapaa-aikaan 5 247 euroa vuonna 2012.

Kulttuuriin ja vapaa-aikaan käytetty rahamäärä on lisääntynyt 40 prosentilla vuodesta 1990 vuoteen 2012. Vielä vuonna 1990 rahaa kului vajaa 2 600 euroa kotitaloutta kohti vuoden 2012 hinnoiksi muutettuna, nyt noin tuhat euroa enemmän. Erityisesti on lisääntynyt audiovisuaalisiin laitteisiin ja tietokoneisiin käytetty rahamäärä. Vuonna 1990 niihin käytettiin alle 90 euroa per kotitalous, nyt noin 530 euroa vuodessa.

Maksulliset tv-kanavat nuorempien suosiossa

TV-lupiin, katselumaksuihin sekä videovuokriin ja vastaaviin käytettiin vuonna 2012 noin 311 euroa kotitaloutta kohti. Suurimman osan kulutuksesta lohkaisivat tv-luvat, joihin kului keskimäärin 230 euroa. Maksullisten tv-kanavien katselumaksut olivat keskimäärin 74 euroa kotitaloutta kohti vuodessa. Eniten maksullisiin tv-kanaviin käyttivät kotitaloudet, joiden viitehenkilö oli 35–44-vuotias. Näillä maksukanaviin kului 111 euroa vuodessa.

Kirjoihin ja lehtiin kulutettiin vuonna 2012 keskimäärin 530 euroa kotitaloutta kohti. Yli 70 prosenttia (377 euroa) tästä summasta käytettiin sanoma- ja aikakauslehtiin. Lehtiin kulutettu rahamäärä on vähentynyt lähes puolella vuodesta 1990, sillä tuolloin lehtiin käytettiin vielä lähes 630 euroa kotitaloutta kohti. Eniten, keskimäärin 678 euroa vuodessa, kirjoihin ja lehtiin kuluttivat kotitaloudet, joiden viitehenkilö oli 55–64-vuotias.

Rahapeleihin puolestaan käytettiin vuonna 2012 keskimäärin 224 euroa kotitaloutta kohti. Tästä summasta yli 90 prosenttia meni veikkaukseen, lottoon, v5-peliin ja jokeriin. Eniten rahapeleihin kuluttivat kotitaloudet, joiden viitehenkilö oli 55–64-vuotias. Näillä peleihin meni keskimäärin 374 euroa vuodessa.

Kotitalouksien kirjoihin ja lehtiin käyttämä rahamäärä kotitalouden viitehenkilön iän mukaan vuonna 2012

Kattava katsaus kulttuuriin Suomessa

Tiedot löytyvät Tilastokeskuksen uudesta Kulttuuritilasto 2013 -julkaisusta. Monipuolisessa julkaisussa on tietoja mm. eri taiteenaloista, kulttuuritapahtumista, alan koulutuksesta, työllisyystilanteesta ja taloudellisista resursseista, Suomen vähemmistöistä, kielistä ja uskonnoista. Mukana on myös kansainvälisiä vertailutietoja.

Julkaisu on suomenkielinen, mutta taulukot ovat myös englanniksi. Lisäksi julkaisu sisältää ruotsin- ja englanninkielisen tiivistelmän.

Kulttuuritilasto 2013. Tilastokeskus. 267 sivua, hinta 59 euroa. Julkaisu löytyy Tilastokeskuksen verkkosivuilta myös pdf-versiona.
Julkaisu on tilattavissa Edita Publishing Oy:n asiakaspalvelusta 020 450 05 sekä Editan verkkokirjakaupasta.

Lisätietoja: Kaisa Weckström 029 551 2348, Jukka Ekholm 029 551 3370, kulttuuri.tilastokeskus@tilastokeskus.fi

Kulttuuritilaston kotisivu