Pressmeddelande 15.4.2011

Statistiktävling med miljötema avgjord

Finlandsfinalen i den internationella statistiktävlingen där ungdomar tävlar i att läsa och använda statistik är avslutad. Tävlingen arrangerades nu för andra gången. Vinnarna bland högstadierna kommer från Peltolan koulu i Vanda, medan elever från Lyseonpuiston lukio i Rovaniemi segrade bland gymnasierna.

Tävlingen för elever i högstadier och gymnasier har som mål att förbättra de ungas färdigheter att beskriva sin egen miljö med hjälp av statistik och att använda statistik i vardagen. Eleverna hade till uppgift att utarbeta en poster i ett lag på 2–3 personer kring ett tema med anknytning till miljön.

Tävlingen hade två klasser: högstadier och gymnasier. I Finland deltog 11 skolor och sammanlagt 198 elever i tävlingen. I den nationella finalen i mars utmärkte sig följande elever:

Högstadier

• 1:a plats: Mikko Chan och Miko Pusztai från Peltolan koulu (Vanda) med sitt arbete Koldioxidutsläpp från personbilstrafiken i Finland.
  • 2:a plats: Atso Galkin, Janne Laurikainen och Eero Räty från Olarin koulu (Esbo) med sitt arbete Om du vågar dig ut i skogen i dag.
  • 3:e plats: Topias Luoma, Linnea Myötyri och Antti Vakkari från Myllykosken yhteiskoulu (Myllykoski) med sitt arbete Blir Finlands klimat varmare.

Gymnasier

• 1:a plats: Leevi Leppäjärvi, Janne Mustaniemi och Iidaliina Uusitalo från Lyseonpuiston lukio (Rovaniemi) med sitt arbete Återvinning och avfallshantering.
  • 2:a plats: Annielina Mehtätalo, Antti Pajala och Ossi Röyttä från Oulaisten lukio (Oulainen) med sitt arbete Kvävedioxidhalt och trafikvolym.
  • 3:e plats: Nadja Tchevkoueva och Inga Vainio från Salon lukio (Salo) med sitt arbete Orsak och verkan av klimatförändringen.

Internationell final i juli

De posters som kom på första plats i Finland översätts till engelska och sänds till den internationella finalen som hålls i juli 2011.

Tävlingen arrangeras av IASE (International Association of Statistical Education), som verkar inom Internationella Statistiska Institutet och vars syfte är att främja statistikundervisningen samt läsning och användning av statistik. Hittills har drygt 4 500 elever runt om i världen anmält sig till den internationella tävlingen. I Finland arrangerades tävlingen av Statistikcentralen, Riksförbundet för Lärare i Matematiska Ämnen MAOL r.f. och Statistiska Samfundet i Finland r.f.

Den nationella tävlingen har fått stöd från Teknologiindustrins 100-årsstiftelse, Nokia, Ekonomiska Informationsbyrån, Nordea, Sonera, Elisa, Fiskars och Tallink Silja.

Tävlingens vinnare presenterar sina posters vid prisutdelningen som arrangeras enligt följande:

Plats: Akavahuset, Järnvägsmannagatan 6, Helsingfors
Tid: Lördag 16.4.2011 kl. 14.30

Evenemanget är öppet för media.

Förfrågningar: utvecklingschef Reija Helenius (09) 1734 3677, planerare Minna Korhonen (09) 1734 2627 Statistikcentralen