18.5.2001

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Producentpriserna steg i april

Enligt Statistikcentralen steg producentprisindexen från mars till april med 0,4 - 1,0 procent. Importpriserna steg mest. Stegringen av importprisindexet berodde i huvudsak på att råolja och bildelar blev dyrare. Indexstegringen dämpades av att priserna på basmetaller sjönk. Från april i fjol har importpriserna stigit med 1,7 procent.

Exportpriserna steg från mars till april med 0,8 procent. Stegringen berodde på högre priser på oljeprodukter samt papper och kartong. Från april i fjol steg exportpriserna med 2,4 procent. Jord- och skogsbruksprodukter, oljeprodukter, icke-metalliska mineralprodukter samt järn, stål och järnlegeringar steg mest.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, steg från april i fjol med 3,7 procent. Priserna på energiprodukter steg mest, med 9,5 procent, medan investeringsvaror blev 1,6 procent billigare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i april 2001, % (1995=100)

Index

Partiprisindex

0,4

3,0

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, steg med 4,6 procent från april i fjol. Stegringen berodde på att priset på råolja steg. Exkl. energigruppen sjönk totalindexet på årsnivå med 6,9 procent.

Källa: Producentprisindex 2001, april. Statistikcentralen.