22.1.2002

- Det relativa sysselsättningstalet 67,0 procent
- Det relativa arbetslöshetstalet 8,1 procent, 208 000 personer arbetslösa
- 12 000 nya lediga arbetsplatser inom arbetsförmedlingen

Enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning fanns det i december 28 000 fler sysselsatta än i december år 2000. Antalet löntagare ökade med 30 000. Antalet löntagare med fortlöpande heltidsarbete ökade med 26 000. Det fanns ungefär lika många anställningsförhållanden på deltid som för ett år sedan. Under december månad i fjol anmäldes 12 000 nya lediga arbetsplatser till arbetskrafts-byråerna, dvs. 3 000 färre än i december 2000.

Det relativa sysselsättningstalet, dvs. andelen sysselsatta i åldersgruppen 15 - 64-åringar, var 67,0 procent i december 2001. Det säsongutjämnade relativa sysselsättningstalet var 68,0 procent, dvs. något högre än i november, då det var 67,8 procent. Jämfört med december 2000 ökade sysselsättningen inom telekommunikationer, företagstjänster, handel samt samhälleliga och personliga tjänster. Antalet arbetsplatser minskade inom byggverksamhet, industri och lantbruk. Antalet arbetsplatser ökade relativt sett mest i Lapplands och Södra Finlands län.

Förändringar i sysselsättningen 12/2000 - 12/2001, tusen

- övriga latent arbetssökande

Arbetsministeriets arbetsförmedlingsstatistik:

Arbetslösa arbetssökande

- arbetslösa längre än ett år

Sysselsatta genom åtgärder

I arbetskraftsutbildning

I arbetspraktik, arbetsalternering

Nya lediga arbetsplatser vid arbetskraftsbyråerna

Kolumnen Förändring bygger på oavrundade tal

1 Statistikförda enligt Internationella Arbetsorganisationen ILO:s rekommendation

2 procentenheter

Enligt arbetskraftsundersökningen fanns det i december i fjol 208 000 arbetslösa, dvs. 2 000 färre än i december 2000. Förändringen ryms inom felmarginalen (± 14 000). Det relativa arbetslöshetstalet var 8,1 procent, då det i december 2000 var 8,3 procent. Det säsongutjämnade relativa arbetslöshetstalet var 9,1 procent i december 2001, i november och oktober var det 9,2 procent. Även denna förändring ryms inom felmarginalen.

Det relativa arbetslöshetstalet för män var 7,8 och för kvinnor 8,4 procent. Det relativa arbetslöshetstalet för kvinnor sjönk med 0,5 procentenheter, men det relativa arbetslöshetstalet för män var däremot oförändrat. Det relativa arbetslöshetstalet bland unga, dvs. 15 - 24-åringar, var 14,8 procent, medan det i december 2000 var 14,5 procent. Det relativa arbetslöshetstalet var lägst i Södra Finlands län, dvs. 5,6 procent och högst i Lapplands län,12,9 procent. Det relativa arbetslöshetstalet ökade inom flera branscher, men minskade inom handeln, offentliga och övriga tjänster samt företagstjänster.

Enligt arbetskraftsundersökningen var antalet sysselsatta under år 2001 i medeltal 2 367 000, dvs. 32 000 fler än under motsvarande period år 2000. Antalet arbetslösa var 238 000, dvs. 15 000 personer färre än under år 2000. Det relativa arbetslöshetstalet var 9,1 procent år 2001 och det relativa sysselsättningstalet för 15 - 24-åringar var 67,7 procent. Det relativa arbetslöshetstalet sjönk med 0,7 procent och det relativa sysselsättningstalet steg med 0,8 procentenheter från året förut.

I slutet av december i fjol fanns det totalt 317 000 personer vid arbetskraftsbyråerna som statistikfördes som arbetslösa arbetssökande enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa och bestämmelserna om arbetsförmedling. Jämfört med december 2000 minskade antalet arbetslösa arbetssökande med omkring 3 000 personer. Arbetslösheten minskade inom tio arbetskrafts- och näringscentralers områden, men ökade inom fem områden. Antalet arbetslösa som sysselsatts med arbetskraftspolitiska åtgärder minskade med 10 000 från december 2000. Åtgärderna gällde 2,9 procent av arbetskraften. Det fanns 38 000 arbetslösa arbetssökande som inte fyllt 25 år registrerade vid arbetskraftsbyråerna. Antalet var ungefär lika stort som i december 2000.

Skillnader mellan arbetskraftsundersökningen och arbetsförmedlingsstatistiken

Sysselsättningsläget följs varje månad upp med hjälp av både Statistikcentralens urvalsbaserade arbetskrafts-undersökning och arbetsministeriets registerbaserade arbetsförmedlingsstatistik. Arbetsförmedlingsstatistiken beskriver situationen månadens sista vardag. Uppgifterna i arbetskraftsundersökningen samlats in för alla veckor i månaden.

Arbetskraftsundersökningen följer Internationella arbetsorganisationen ILO:s rekommendationer för statistikföring och den praxis som förutsätts av Europeiska unionens statistikbyrå Eurostat. Enligt dessa statistikförs en person som arbetslös om han/hon fyllt 15 år och är utan arbete samt under de senaste fyra veckorna aktivt har sökt arbete och är disponibel för arbete inom två veckor. Arbetsförmedlingsstatistiken bygger på lagstiftning och administrativa bestämmelser.

Grunderna för statistikföring av arbetslöshet i arbetskraftsundersökningen avviker från de statistikgrunder som tillämpas i arbetsförmedlingsstatistiken i fråga om hur aktivt den arbetslösa söker arbete och i vilken mån han/hon står till arbetsmarknadens förfogande. De arbetslösa arbetssökande som senast kontaktat arbetskraftsbyrån för fler än fyra veckor sedan och som inte heller sökt arbete på något annat sätt, statistikförs i arbetskraftsundersökningen i allmänhet som latent arbetssökande. Heltidsstuderande kan i arbetskraftsundersökningen registreras som arbetslösa, om de uppfyller ILO:s rekommendationer, medan de i arbetsförmedlingsstatistik inte godkänns som arbetslösa under terminerna. Av dessa orsaker kan antalet arbetslösa arbetssökande avvika från antalet arbetslösa räknat enligt ILO:s rekommendationer. Skillnaden mellan Statistikcentralens och arbetsministeriets uppgifter om arbetslösheten var i december ungefär samma som i december 2000. Skillnaderna under den senaste tiden presenteras på webbplatsen http://www.stat.fi/tk/el/tyoll.html.

De siffror som bygger på arbetskraftsundersökningen omfattar slumpmässig variation som föranleds av urvalet. Konfidensintervallet, dvs. felmarginalen, på 95 procent för det relativa arbetslöshetstalet är exempelvis ungefär ± 0,5 procentenheter. Konfidensintervallet för antalet arbetslösa är ungefär ± 14 000 personer.

Förfrågningar:
Statistikcentralen:
Salme Kiiski (09) 1734 3230, Hannu Siitonen (09) 1734 3225, Pekka Tossavainen (09) 1734 3517, Tapio Oksanen (09) 1734 3228
e-post tyovoima.tilastokeskus@tilastokeskus.fi; Internet http://www.stat.fi/tk/el/tyoll.html
Arbetsministeriet: Oiva Lönnberg (09) 1856 8048, e-post
oiva.lonnberg@mol.fi; Internet http://www.mol.fi/katsaukset/
De färskaste säsongutjämnade sysselsättningsuppgifter som EU publicerat finns på adressen http://europa.eu.int/comm/eurostat