18.12.2002

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2394
Ansvarig statistikdirektör: Kari Molnar

Exportpriserna sjönk med 1,0 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen sjönk exportpriserna med 1,0 procent från november i fjol till november i år. Nedgången berodde främst på att papper och kartong blev billigare med 5,4 procent samt att eltekniska produkter och optiska instrument blev billigare med 3,2 procent. Nedgången av exportpriserna dämpades mest av att oljeprodukter samt mät- och övervakningsanordningar blev dyrare.

Basprisindexet för hemmamarknadsvaror, dvs. de skattefria priserna på de varor som används i Finland, steg med 1,3 procent från november i fjol. Detta berodde speciellt på att elektricitet, råolja och oljeprodukter blev dyrare.

Importpriserna steg med 1,2 procent från november i fjol. Stegringen berodde främst på att råolja och bilar blev dyrare.

Importpriserna sjönk i november på grund av billigare oljeprodukter

Importpriserna sjönk från oktober till november med 1,5 procent. Detta berodde främst på att priset på råolja sjönk.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på varor som producerats i Finland, steg i november med 0,2 procent. Producentpriserna steg speciellt på grund av att elektricitet blev 5,1 procent dyrare. Stegringen dämpades av att oljeprodukter blev 10,0 procent billigare och cellulosa 4,5 procent.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i november 2002

Index (1995=100) Indextal
11/2002
Förändring, %
10/2002 - 11/2002
Förändring, %
11/2001 - 11/2002
Producentprisindex för industrin 106,9 0,2 1,1
Exportprisindex 96,1 -0,4 -1,0
Importprisindex 103,7 -1,5 1,2
Basprisindex för hemmamarknadsvaror 107,2 -0,3 1,3
Partiprisindex 107,1 -0,4 1,1

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2002, november. Statistikcentralen
Mera information i StatFin-statistiktjänsten på Internet under adress statfin.stat.fi