Tiedote 23.9.2005

Ajoneuvot edelleen rahoitusleasingin suurin tuoteryhmä

Kotimaiset luottolaitokset ja muut leasingrahoitusta tarjoavat yritykset rahoittivat käyttöomaisuuden hankintoja rahoitusleasingsopimuksin 1282 miljoonalla eurolla vuonna 2004. Tästä varsinaisen rahoitusleasingin osuus oli 1139 miljoonaa ja sale and lease-back - ja kiinteistöleasingin osuus 143 miljoonaa euroa. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen rahoitusleasingtilastosta.

Rahoitusleasinginvestoinnit supistuivat vuoden 2004 aikana edellisvuodesta 2 prosenttia eli 29 miljoonaa euroa. Rahoitusleasingtoiminnasta saadut vuokrat pienenivät vastaavasti 12 prosenttia. Kaikkiaan vuokria maksettiin 867 miljoonaa euroa.

Ajoneuvoleasingsopimusten arvo supistui edellisvuodesta runsaat 7 prosenttia 462 miljoonaan euroon. Ajoneuvot säilyvät silti edelleen rahoitusleasingin suurimpana tuoteryhmänä 41 prosentin osuudellaan. ATK-laitteiden investoinnit lisääntyivät 7 miljoonaa euroa 330 miljoonaan euroon. Yksittäisistä toimialoista rahoitusleasinginvestointeja tehtiin eniten tukku- ja vähittäiskaupassa. Toimialan uusien sopimusten arvo oli 351 miljoonaa euroa, joka on lähes neljänneksen edellisvuotta enemmän. Teollisuuden uusien sopimusten arvo supistui 44 prosenttia 200 miljoonaan euroon.

Rahoitusleasinginvestoinnit* tuoteryhmittäin vuosina 1997-2004, miljoonaa euroa

* pl. sale and lease-back - ja kiinteistöleasing

Rahoitusleasingillä tarkoitetaan pitkäaikaista vuokrausta, jossa rahoittaja hankkii omistukseensa vuokralleottajan tarvitseman kohteen ja vuokraa sen edelleen pitkäaikaisella vuokrasopimuksella. Kiinteistöleasing käsittää lähinnä kiinteistöjen osakkeiden vuokrausta leasingehdoin. Sale and lease-back -sopimuksella asiakas myy kohteen rahoittajayhtiölle ja vuokraa sen takaisin. Käyttöleasing ja vuokraussopimusten rahoitus eivät sisälly tilastoon. Rahoitusleasing 2004 -tilaston tiedot on kerätty 12 rahoitusleasingiä harjoittavalta luottolaitokselta ja kahdeksalta muulta rahoitusleasingiä harjoittavalta yritykseltä.

Lähde: Rahoitusmarkkinoiden kuukausisarjat 2005 syyskuu. Rahoitus 2005:17. Tilastokeskus

Lisätietoja: Matti Virkkunen (09) 1734 3550, rahoitusmarkkinat@tilastokeskus.fi

Linkit: Tiedotteeseen liittyvä tilastojulkistus