Pressmeddelande 19.3.2007

Samlingspartiet tog revansch efter förlusten i det föregående riksdagsvalet

Enligt Statistikcentralens valanalys ökade samlingspartiets väljarstöd inte bara i centerns och sdp:s starka områden utan partiet hade en jämn framgång i olika röstningsområden.

I riksdagsvalet 2003 led samlingspartiet en brakförlust på 2,6 procentenheter. Den största förlusten hade partiet då i urbana områden där servicenäringarna var dominerande, inkomstnivån hög, barnantalet litet och arbetslösheten låg. Den här gången hade partiet en jordskredsseger i de här områden. På motsvarande sätt förlorade sdp nu många röster i dessa områden. En del av vinsten beror alltså på att samlingspartiets traditionella väljare återgick till att stöda partiet. I Helsingfors och Nylands valkretsar samt t.ex. i Uleåborgs valkrets fick samlingspartiet ändå speciellt mycket tilläggsröster.

Centern förlorade i sina starka områden där rösterna gick till både samlingspartiet och sannfinländarna. Partiet klarade sig dåligt också i områden med hög arbetslöshet och hög andel pensionärer samt låg inkomstnivå. En stor del av förlusten medförde framgång för sannfinländarna.

Sannfinländarnas framgång förklaras ändå inte enbart med centerpartiets röster, utan också vänsterförbundet förlorade flera av sina väljare till sannfinländarna. Vänsterförbundets röster gick inte till de gröna eftersom de gröna inte hade någon framgång i vänsterförbundets starka områden. I den här analysen ingår sannfinländarna i gruppen Övriga.

Förändringar i partiernas väljarstöd i procentenheter i områden där sdp hade ett stort, genomsnittligt och lågt väljarstöd i riksdagsvalet 2007 jämfört med år 2003

Källa: Valstatistik, Riksdagsvalet 2007. Statistikcentralen

Förfrågningar: Risto Lättilä (09) 1734 3252, vaalit.tilastokeskus@stat.fi

Ansvarig statistikdirektör: Marja Tammilehto-Luode