19.1.1998

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472, Anne Forss (09) 1734 3469
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Exportpriserna sjönk med två procent från 1996 till 1997

Exportpriserna sjönk med två procent från år 1996 till år 1997, då man jämför hela årets medeltal. Prisnedgången beror främst på att papper och kartong blev billigare med närmare nio procent. Priserna på dessä började sjunka år 1996 och sjönk ända till maj i fjol. Från september till december blev papper och kartong dock 5,3 procent dyrare. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens exportprisindex.

Från december 1996 till december 1997 steg exportpriserna med 3,4 procent. Stegringen berodde på att basmetaller, cellulosa, trä och trävaror samt maskiner och utrustning blev dyrare. Priserna på cellulosa och basmetaller steg mest, dvs. med 26,5 och 13,5 procent.

Från november till december steg exportpriserna med en halv procent, vilket berodde på att papper och kartong samt trä och trävaror blev dyrare.

Importen en procent dyrare

Importpriserna steg i medeltal med en procent från år 1996 till år 1997. Stegringen berodde på att priserna på jordbruksprodukter steg med 11,5 procent, energimineraler med 5,0 procent samt maskiner och utrustning med 3,3 procent.

Från december 1996 till december 1997 steg importpriserna med 1,4 procent. Ökningen berodde på högre priser av jordbruksprodukter, fortskaffningsmedel, maskiner och utrustning samt oljeprodukter. Priserna på jordbruksprodukter steg mest, dvs. med 24 procent.

Från november till december sjönk priserna med 0,6 procent. Nedgången berodde på att råolja, eltekniska produkter och icke-järnmetaller blev billigare.

Inhemska fabrikspriser steg med 1,4 procent

Fabrikspriserna på inhemska varor steg med 1,4 procent från år 1996 till år 1997, då man jämför hela årets medeltal. Detta berodde främst på att trä och trävaror, livsmedel och drycker samt värme blev dyrare. Året innan sjönk de inhemska fabrikspriserna med 0,1 procent.

Från december 1996 till december 1997 steg inhemska fabrikspriser med 1,8 procent. Detta berodde i synnerhet på att livsmedel och drycker, cellulosa och trä och trävaror blev dyrare.

Från november till december sjönk de inhemska fabrikspriserna med 0,2 procent. Detta berodde främst på att oljeprodukter och icke-järnmetaller blev billigare.

Partipriserna en och en halv procent högre

Från år 1996 till år 1997 steg partipriserna med en och en halv procent. Priserna på inhemska varor steg med 1,7 och på importvaror med 1,1 procent.

Partipriserna steg också från december 1996 till december 1997 med en och en halv procent. Från november till december sjönk partipriserna med 0,3 procent.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i december 1997
samt förändringen på årsnivå 1996 - 97, %