17.2.1998

- Nästan 70 000 fler arbetsplatser än för ett år sedan
- Det relativa arbetslöshetstalet 13,8 procent, 340 000 personer arbetslösa
- 18 000 nya lediga arbetsplatser inom arbetsförmedlingen

Enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning fanns det i januari nästan 70 000 fler sysselsatta än ett år tidigare. Antalet arbetsplatser ökade i södra Finland. I januari anmäldes mer än 18 000 nya lediga arbetsplatser till arbetskraftsbyråerna, dvs. 3 000 fler än i januari 1997.

Antalet löntagare ökade med 68 000. Av löntagarna arbetade 78 procent i fortlöpande heltidsarbete. Det fanns ungefär 48 000 fler fortlöpande heltidsarbeten än för ett år sedan. I januari hade 258 000 personer deltidsarbete. Av dem skulle 104 000 ha velat arbeta på heltid.

Enligt arbetskraftsundersökningen fanns det 340 000 arbetslösa i januari. Detta är ungefär 70 000 färre än ett år tidigare. Det relativa arbetslöshetstalet var 13,8 procent. Arbetslöshetstalet sjönk med 2,9 procentenheter från januari 1997. Å andra sidan var antalet personer som blivit frustrerade i sitt arbetssökande och övriga latent arbetssökande ungefär 30 000 större än för ett år sedan.

Förändringar i sysselsättningen 1/1997 - 1/1998, tusen
Januari Januari FÖRÄNDRING, %
1998 1997 1/97 - 1/98
Statistikcentralens arbetskraftsundersökning:
Sysselsatta totalt 2 119 2 051 3,4
- löntagare 1 819 1 751 3,9
Arbetslösa 1 340 411 -17,3
Arbetskraft totalt 2 460 2 462 -0,1
Relativt arbetslöshetstal, % 13,8 16,7 -2,9 2
Utanför arbetskraften totalt 1 412 1 394 1,3
- frustrerade i sitt arbetssökande 22 10 119,5
- övriga latent arbetssökande 82 64 26,5
Arbetsministeriets arbetsförmedlingsstatistik:
Arbetslösa arbetssökande 405 453 -10,6
- arbetslösa längre än ett år 123 133 -7,5
Sysselsatta genom åtgärder 58 60 -3,3
I arbetskraftsutbildning 45 44 2,6
I arbetspraktik, arbetsalternering 14 13 8,2
Nya lediga arbetsplatser vid arbetskraftsbyråerna 18 15 20,9
Siffrorna i kolumnen FÖRÄNDRING bygger på oavrundade tal.

1 Statistikförda enligt Internationella Arbetsorganisationen ILO:s rekommendation.

2 pr ocentenheter

I slutet av januari fanns det totalt 405 000 personer vid arbetskraftsbyråerna som statistikfördes som arbetslösa arbetssökande enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa och stadgandena om arbetsförmedling. Det fanns ungefär 48 000 färre arbetslösa arbetssökande än i januari 1997. Arbetslösheten minskade under året inom alla arbetskrafts- och näringscentralers områden. Ungefär 5,0 procent av arbetskraften omfattades av arbetskraftspolitiska åtgärder.

Enligt arbetskraftsundersökningen var det relativa arbetslöshetstalet - andelen arbetslösa av arbetskraften - 28,4 procent bland 15 - 24-åringar. Talet är ungefär 2,6 procentenheter högre än för ett år sedan. Av hela den unga åldersgruppen var ungefär 10,3 procent arbetslösa. Det fanns 48 000 arbetslösa arbetssökande som inte fyllt 25 år registrerade vid arbetskraftsbyråerna. Antalet minskade med något under 12 000 personer på ett år.

Skillnader mellan arbetskraftsundersökningen och arbetsförmedlingsstatistiken

Sysselsättningsläget följs varje månad upp med hjälp av både Statistikcentralens urvalsbaserade arbetskraftsundersökning och arbetsministeriets registerbaserade arbetsförmedlingsstatistik. Arbetsförmedlingsstatistiken beskriver den sista vardagen i månaden, medan uppgifterna i arbetskraftsundersökningen beskriver den vecka den 15 dagen i månaden infaller.

Arbetskraftsundersökningen följer Internationella Arbetsorganisationen ILO:s rekommendationer för statistikföring. Arbetsförmedlingsstatistiken bygger på lagstiftning och administrativa bestämmelser.

Grunderna för statistikföring av arbetslöshet i arbetskraftsundersökningen avviker på två punkter från de statistikgrunder som tillämpas i arbetsförmedlingsstatistiken. Skillnaderna gäller hur aktivt den arbetslösa söker arbete och i vilken mån han/hon står till arbetsmarknadens förfogande. Av denna anledning avviker antalet arbetslösa arbetssökande från antalet arbetslösa räknat enligt ILO:s rekommendationer. De arbetslösa arbetssökande som senast kontaktat arbetskraftsbyrån för mer än tre månader sedan och som inte heller sökt arbete på något annat sätt statistikförs i arbetskraftsundersökningen i allmänhet som latent arbetssökande. Å andra sidan statistikförs enligt ILO:s rekommendation också personer som söker arbete på något annat sätt än via arbetskraftsbyrå som arbetslösa.

I arbetskraftsundersökningen statistikförs personer som kunde ta emot arbete men inte aktivt söker arbete som latent arbetssökande. Dessa personer indelas i arbetskraftsundersökningen i två grupper. De som uppger att de inte har sökt arbete, eftersom de antar att inget arbete står till buds, betraktas som frustrerade i sitt arbetssökande. Till övriga latent arbetssökande räknas de som inte söker arbete på grund av studier, barnavård eller av någon annan orsak, men som ändå skulle vara beredda att ta emot arbete om de blev erbjudna arbetsplats. Enligt ILO:s rekommendation statistikförs latent arbetssökande som personer utanför arbetskraften.

I Europeiska gemenskapernas statistikföring förutsätts också kunder i offentlig arbetsförmedling besöka arbetskraftsbyrån varje månad. De siffror EU publicerar avviker av denna anledning något från siffrorna i arbetskraftsundersökningen.

De siffror som bygger på arbetskraftsundersökningen omfattar slumpmässig variation som föranleds av urvalet. Konfidensintervallet på 95 procent för det relativa arbetslöshetstalet är exempelvis ungefär plus minus 0,5 procentenheter. Konfidensintervallet för antalet arbetslösa är ungefär plus minus 14 500 personer. Metoderna i arbetsförmedlingsstatistiken och arbetskraftsundersökningen redovisas närmare i den finskspråkiga rapporten "Työttömyys ja työllisyys tilastoissa" (arbetslöshet och sysselsättning i statistiken). Arbetsmarknad 1997:3. Statistikcentralen.

Förfrågningar:
Statistikcentralen: Tapio Oksanen, telefon
(09) 1734 3228;
Hannu Siitonen, telefon (09) 1734 3225; Timo Koskimäki, telefon (09) 1734 3517, e-post timo.koskimaki@stat.fi
Arbetsministeriet: Oiva Lönnberg, telefon (09) 1856 8048, e-post oiva.lonnberg@pt2.tempo.mol.fi;
Internet http://www.mol.fi/tilasto/tk