18.3.1998

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Exportpriserna steg något snabbare i februari

Enligt Statistikcentralen steg exportpriserna med 2,2 procent från februari i fjol till februari i år, dvs. med en halv procentenhet mer än en månad tidigare. De övriga producentpriserna steg däremot långsammare än i januari.

Stegringen av exportpriserna på årsnivå berodde på att cellulosa, papper, pappersprodukter, basmetaller, virke samt maskiner och apparater blev dyrare. Från januari till februari steg exportpriserna med 0,2 procent, vilket främst berodde på att papper och pappersprodukter blev dyrare.

Importpriserna sjönk med 0,2 procent från februari i fjol. Detta var framför allt en följd av att energiprodukter och eltekniska produkter blev billigare. Å andra sidan steg priserna på jord- och skogsbruksprodukter, fortskaffningsmedel samt maskiner och apparater, vilket dämpade sänkningen av importprisindexet. Från januari till februari sjönk importpriserna med en halv procent, vilket berodde på att oljeprodukter och råolja blev billigare.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor steg på ett år med 0,2 procent. Från januari till februari sjönk producentpriserna för industrin med 0,4 procent. Nedgången berodde på att eltekniska produkter, cellulosa och oljeprodukter blev billigare.

Priserna på varor som används i Finland, dvs. basprisindex för hemmamarknaden steg på ett år med 0,4 procent. Från januari till februari sjönk indexet med 0,4 procent.

Partipriserna steg med en halv procent på ett år. Från januari till februari sjönk partipriserna med 0,3 procent.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i februari 1998, %
Index 1/98 - 2/98 2/97 - 2/98