17.4.1998

- 33 000 fler arbetsplatser än för ett år sedan
- Det relativa arbetslöshetstalet 13,7 procent, 339 000 personer arbetslösa
- 30 000 nya lediga arbetsplatser inom arbetsförmedlingen
- EU-harmoniseringen av arbetskraftsundersökningen fortsätter i maj

Enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning fanns det 33 000 fler sysselsatta personer i mars än ett år tidigare. Löntagarnas fortlöpande heltidsarbeten ökade i antal med ungefär 40 000 från mars i fjol. Antalet övriga anställningsförhållanden ökade med omkring 10 000. Under månaden anmäldes 30 000 nya lediga arbetsplatser till arbetskraftsbyråerna. Detta är 7 000 fler än under motsvarande period i fjol.

Sysselsättningen ökade inom byggverksamhet och företagstjänster. Mest förbättrades sysselsättningen i Södra Finlands och Västra Finlands län.

Enligt arbetskraftsundersökningen fanns det 339 000 arbetslösa i mars, vilket är 58 000 färre än för ett år sedan. Det relativa arbetslöshetstalet var 13,7 procent. Arbetslöshetstalet sjönk med 2,2 procentenheter från mars i fjol. Antalet personer som blivit frustrerade i sitt arbetssökande och antalet latent arbetslösa ökade med 17 000.

I slutet av mars fanns det sammanlagt 384 000 personer vid arbetskraftsbyråerna som statistikfördes som arbetslösa arbetssökande enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa och stadgandena om arbetsförmedling. Det fanns ungefär 40 000 färre arbetslösa arbetssökande än i mars i fjol. Arbetslösheten minskade under året inom alla arbetskrafts- och näringscentralers områden. Ungefär 5,1 procent av arbetskraften omfattades av arbetskraftspolitiska åtgärder.

Förändringar i sysselsättningen 3/1997 - 3/1998, tusen
Mars Mars Förändring, %
1998 1997 3/97 - 3/98
Statistikcentralens arbetskraftsundersökning:
Sysselsatta totalt 2 140 2 107 1,6
- löntagare 1 840 1 791 2,7
Arbetslösa 1 339 397 -14,7
Arbetskraft totalt 2 478 2 504 -1,0
Relativt arbetslöshetstal, % 13,7 15,9 -2,2 2
Utanför arbetskraften totalt 1 394 1 353 3,0
- frustrerade i sitt arbetssökande 22 13 68,7
- övriga latent arbetssökande 60 51 17,2
Arbetsministeriets arbetsförmedlingsstatistik:
Arbetslösa arbetssökande 384 424 -9,5
- arbetslösa längre än ett år 117 127 -8,1
Sysselsatta genom åtgärder 57 62 -8,3
I arbetskraftsutbildning 50 53 -5,7
I arbetspraktik, arbetsalternering 15 14 9,3
Nya lediga arbetsplatser vid arbetskraftsbyråerna 30 23 28,6
Kolumnen Förändring bygger på oavrundade tal

1 Statistikförda enligt Internationella Arbetsorganisationen ILO:s rekommendation.

23 28,6

Sysselsättningen för män förbättrades i mars snabbare än sysselsättningen för kvinnor. Antalet sysselsatta män ökade med närmare 30 000 från året förut, sysselsättningen för kvinnor med bara omkring 4 000 personer.

Enligt arbetskraftsundersökningen var det relativa arbetslöshetstalet - andelen arbetslösa av arbetskraften - 27,9 procent bland 15 - 24-åringar, dvs. ca 4,5 procent-enheter lägre än för ett år sedan. Av hela den unga åldersgruppen var ungefär 11,2 procent arbetslösa. Det fanns 45 000 arbetslösa arbetssökande som inte fyllt 25 år registrerade vid arbetskraftsbyråerna. Antalet minskade med 9 000 personer från föregående år.

Skillnader mellan arbetskraftsundersökningen och arbetsförmedlingsstatistiken

Sysselsättningsläget följs varje månad upp med hjälp av både Statistikcentralens urvalsbaserade arbetskraftsundersökning och arbetsministeriets arbetsförmedlingsstatistik, som baserar sig på register . Arbetsförmedlingsstatistiken beskriver den sista vardagen i månaden, medan uppgifterna i arbetskraftsundersökningen beskriver den vecka den 15 dagen i månaden infaller.

Arbetskraftsundersökningen följer Internationella arbetsorganisationen ILO:s rekommendationer för statistikföring. Arbetsförmedlingsstatistiken bygger på lagstiftning och administrativa bestämmelser.

Grunderna för statistikföring av arbetslöshet i arbetskraftsundersökningen avviker på två punkter från de statistikgrunder som tillämpas i arbetsförmedlingsstatistiken. Skillnaderna gäller hur aktivt den arbetslösa söker arbete och i vilken mån han/hon står till arbetsmarknadens förfogande. Av denna anledning avviker antalet arbetslösa arbetssökande från antalet arbetslösa räknat enligt ILO:s rekommendationer. De arbetslösa arbetssökande som senast kontaktat arbetskraftsbyrån för mer än tre månader sedan och som inte heller sökt arbete på något annat sätt statistikförs i arbetskraftsundersökningen i de flesta fall som latent arbetssökande. Å andra sidan statistikförs enligt ILO:s rekommendation också personer som söker arbete på något annat sätt än via arbetskraftsbyrå som arbetslösa.

I arbetskraftsundersökningen statistikförs personer som kunde ta emot arbete men inte aktivt söker arbete som latent arbetssökande. Dessa personer indelas i arbetskraftsundersökningen i två grupper. De som uppger att de inte har sökt arbete, eftersom de antar att inget arbete står till buds, betraktas som frustrerade i sitt arbetssökande. Till övriga latent arbetssökande räknas de som inte söker arbete på grund av studier, barnavård eller av någon annan orsak, men som ändå skulle vara beredda att ta emot arbete om de blev erbjudna arbetsplats. Enligt ILO:s rekommendation statistikförs latent arbetssökande som personer utanför arbetskraften.

De siffror som bygger på arbetskraftsundersökningen omfattar slumpmässig variation som föranleds av urvalet. Konfidensintervallet på 95 procent för det relativa arbetslöshetstalet är exempelvis ungefär plus minus 0,5 procentenheter. Konfidensintervallet för antalet arbetslösa är ungefär plus minus 14 500 personer. Metoderna i arbetsförmedlingsstatistiken och arbetskraftsundersökningen redovisas närmare i rapporten "Työttömyys ja työllisyys tilastoissa", Arbetsmarknaden 1997:3. Statistikcentralen.

EU-harmoniseringen av arbetskraftsundersökningen fortsätter

Vid statistikföringen inom Europeiska gemenskaperna förutsätts också kunder inom den offentliga arbetsförmedlingen besöka en arbetskraftsbyrå varje månad. I statistikföringen i Finland krävs ett besök var tredje månad. De siffror EU publicerar avviker av den här anledningen något från siffrorna i arbetskraftsundersökningen.

I den statistik över arbetskraftsundersökningen, som gäller maj 1998, övergår vi till EU-praxis också i definitionen på aktivt arbetssökande. Jämfört med den nuvarande situationen innebär förändringen att antalet arbetslösa minskar. I motsvarande grad ökar antalet personer som blivit frustrerade i sitt arbetssökande och antalet övriga latent arbetslösa. Innan förändringen träder i kraft publiceras retroaktiva tidsserier ända från år 1989 enligt det nya förfarandet. Ändringen i statistikföringen inverkar inte på beskrivningen av förändringar i sysselsättningsläget.

Förfrågningar: Statistikcentralen: Tapio Oksanen, telefon (09) 1734 3228; Hannu Siitonen, telefon (09) 1734 3225; Timo Koskimäki, telefon (09) 1734 3517, e-post timo.koskimaki@stat.fi, Internet: http://www.stat.fi/tk/el/tyoll.html
Arbetsministeriet: Oiva Lönnberg (09) 1856 8048, e-post oiva.lonnberg@pt2.tempo.mol.fi, Internet http://www.mol.fi/tilasto/tk