18.5.1998

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Exportpriserna steg med en knapp procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen sjönk exportpriserna med 1,0 procent från mars till april. Nedgången berodde på att eltekniska produkter blev 5,6 procent billigare.

Från april i fjol steg exportpriserna med 0,7 procent. Stegringen berodde på att papper och kartong samt basmetaller blev dyrare. Billigare priser på eltekniska produkter dämpade stegringen av exportprisindexet också jämfört med föregående år.

Importpriserna steg med 0,4 procent från mars till april. Stegringen berodde på att råolja och metallmalmer blev dyrare.

Från april i fjol steg importpriserna med bara 0,1 procent. Importpriserna på energiprodukter sjönk på årsnivå med närmare tio procent. Importpriserna på investeringsvaror steg däremot med 1,5 procent, priserna på kapitalvaror med 1,4 procent och importpriserna på övriga konsumtionsvaror med 3,7 procent. Priserna på råmaterial och produktionsvaror steg med 0,2 procent på årsnivå.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor sjönk från mars till april med 0,2 procent. Nedgången berodde på att oljeprodukter och cellulosa blev billigare. Jämfört med april i fjol var producentpriserna för industrin oförändrade.

Partipriserna steg med 0,4 procent på årsnivå. Partipriserna på inhemska varor steg med 0,4 procent och partipriserna på importvaror med 0,5 procent.

Förändringar i producentprisindexen på års- och månadsnivå i april 1998, %
Index 3/98 - 4/98 4/97 - 4/98