19.10.1998

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472, Sonja Karell (09) 1734 3469
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Importpriserna sjönk med nästan en procent från augusti till september

Enligt Statistikcentralen sjönk importpriserna med 0,9 procent från augusti till september. Nedgången berodde på billigare priser på elektricitet, oljeprodukter, eltekniska produkter, basmetaller och fortskaffningsmedel.

Från september i fjol sjönk importpriserna med 5,8 procent. Orsaken var att priserna på eltekniska produkter, råolja, färgmetaller, oljeprodukter, metallmalmer och kemikalier sjönk. På ett år sjönk priserna på oljeprodukter mest, med nästan 28 procent. Priserna på färgmetaller gick ned med 26 procent och priserna på eltekniska produkter med nästan 9 procent.

Exportpriserna sjönk med en halv procent från augusti till september. Detta berodde på att trävaror, oljeprodukter, cellulosa, maskiner och apparater samt färgmetaller blev billigare.

Från september i fjol sjönk exportpriserna med två procent. Detta var en följd av att eltekniska produkter, oljeprodukter, trävaror, färgmetaller, cellulosa samt maskiner och apparater blev billigare.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, sjönk från augusti till september med 0,4 procent. Nedgången berodde speciellt på att priserna på elektricitet sjönk, men också på att cellulosa och färgmetaller blev billigare.

Från september i fjol sjönk producentpriserna för industrin med 2,4 procent. Orsaken var att oljeprodukter, cellulosa, färgmetaller, elektricitet, livsmedel och eltekniska produkter blev billigare.

Partipriserna sjönk med 2,1 procent från september i fjol. Partipriserna på importvaror sjönk med 4,7 procent och partipriserna på inhemska varor med 0,7 procent.

Förändringar i producentprisindexen på års- och månadsnivå i september 1998, %
Index 8/98 - 9/98 9/97 - 9/98